خشم شدید آمریکا از مصوبه منع عادی سازی روابط عراق با اسرائیل

کدخبر: ۴۹۷۹۲۲
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به مصوبه منع عادی سازی روابط عراق با اسرائیل گفت: واشنگتن نگرانی عمیق خود را از قانون جرم دانستن روابط عراق با اسرائیل ابراز می کند.
خشم شدید آمریکا از مصوبه منع عادی سازی روابط عراق با اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مصوبه اخیر پارلمان عراق در جرم دانستن هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با خشم آمریکا روبرو شد زیرا واشنگتن روی حلقه مفقوده عراق در سازش با اسرائیل حساب کرده و حتی ماموریت اصلی سفیر جدید آمریکا در بغداد هم همین بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز جمعه در واکنش به این اقدام پارلمان عراق گفت: ایالات متحده نگرانی عمیق خود را از قانون جرم دانستن روابط عراق با اسرائیل ابراز می کند.

پرایس تلاش کرد این موضوع را به بحث آزادی بیان و یهودستیزی هم ربط بدهد و عدم روابط با رژیم صهیونیستی را به منزله نقض آزادی بیان در عراق بخواند.

او ادعا کرد: اضافه بر اینکه این قانون، آزادی بیان را به خطر می اندازد، در ایجاد فضای یهودستیزی نیز کمک می کند و این در تناقض شدید با پیشرفتی است همسایگان عراق در ساخت پل های روابط و عادی سازی آن با اسرائیل هستند.

منظور ند پرایس از پیشرفت همسایگان ظاهرا فقط اشاره به ترکیه و اردن است که دهه هاست این روابط را با رژیم صهیونیستی دارند و شاید هم اشاره ای ضمنی به تلاش های امارات باشد هرچند امارات، همسایه عراق محسوب نمی شود.

از سوی دیگر «سید مقتدا صدر» که جریانش در صدر نمایندگان عراق و پیشتاز جرم انگاری روابط یا رژیم صهیونیستی است به این اظهار خشم آلود و تحریم آمیز آمریکا این گونه پاسخ داد: ما با ادیان دشمن نیستیم (اشاره به اتهام آمریکا درباره یهودستیزی) بلکه دشمن تندروی، تروریسم و ظلم هستیم.

مقتدا صدر: ما یهود ستیز نیستیم بلکه ظلم ستیز و ضد اشغالگری و ترور هستیم

مقتدا صدر روز جمعه در یادداشتی به مهر و امضای خود نوشت: ما از اقلیت های مسیحی و یهودی حمایت می کنیم در حالی که شما اعراب و مسلمانان را اخراج می کنید.

وی افزود: ما رفتار داعشی ها را محکوم می کنیم اما شما افراط گرایی غربی را حمایت می کنید.

عصبانیت آمریکا از قانون منع عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی

رهبر جریان صدر در این واکنش با علائم متعدد تعجب در عبارت های آن می خواهد شدت تناقض غربی ها در رفتار گزینشی و سیاست های دوگانه آن را به چالش بکشد و می نویسد:

« یهودستیزی ممنوع!!! و سازش (با رژیم صهیونیستی) الزامی!!! قتل نمازگزاران در مساجد نیوزیلند و غیر از آن هم تروریسم نیست!!!

اسلام ستیزی با آتش زدن قرآن ها...منع حجاب... اجبار برای تصویب قانون های همجنس بازی که در همه ادیان حرام است و نشان دادن اسلام به عنوان تروریسم ممنوع نیست بلکه واجب است!!! (اشاره مقتدا صدر به خوانش پرتناقض غرب درباره خود و دیگران است.)

باز کردن سفارت برخی کشورها الزامی نیست!!! مقاومت در برابر اشغالگری به معنای تروریسم است!!! کوچاندن اعراب از قدس و منع ورود آنها به آن عمل انسانی است!!! آیا این سیاست شما است؟!!!

ما از از اقلیت های مسیحی و یهودی حمایت می کنیم در حالی که شما اعراب و مسلمانان را اخراج می کنید. ما رفتار داعشی ها را محکوم می کنیم اما شما افراط گرایی غربی را حمایت می کنید.»

پارلمان عراق روز پنجشنبه با حضور ۲۷۵ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمان، قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی را به تصویب رساند.

بعد از تصویب این قانون، نمایندگان حاضر در پارلمان عراق شعار «نه به اسرائیل» سر دادند.

این لایحه قانونی به پیشنهاد جریان صدر و حمایت همه جریان های سیاسی شیعه (ائتلاف چارچوب هماهنگی) به پارلمان معرفی شد و با اکثریت آرا به تصویب رسید تا به این ترتیب راه را بر کسانی که درصدد ارتباط پنهانی با این رژیم غاصب هستند، ببندد و عراق برای همیشه از برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مصون بماند.

سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر با تشکر از همه کسانی که به این مصوبه پارلمان رای دادند، مردم عراق را دعوت به برپایی دو رکعت نماز شکر و حضور در خیابان ها برای ابراز شادی کرد.

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب قانون، حفظ ارزش های ملی، اسلامی وانسانی عراق و اصول ملت عراق در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

لازم به ذکر است که قانون کیفری عراق پیش از این نیز هرگونه تلاش برای برقراری رابطه با این رژیم غاصب را جرم دانسته و مجازات آن را بر اساس ماده ۲۰۱ این قانون، مستوجب اعدام خوانده بود.

در ماده ۲۰۱ قانون کیفری عراق تصریح شده است که «هرکس برای صهیونیسم از جمله تشکیلات فراماسونری تبلیغ کند یا به آن یا هریک از سازمان های مربوط به آن انتساب یابد و یا به صورت مادی یا نوشتاری یا هر نوع دیگر برای این امر تبلیغ کند، مستحق اعدام است.»

عصبانیت آمریکا از تصویب قانونی منع هرگونه عادی سازی با رژیم صهیونیستی در عراق در حالی است که ناظران می گویند دولت آمریکا روی «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید خود در بغداد برای این ماموریت (عادی سازی روابط عراق و اسرائیل) حساب کرده بود.

رومانوفسکی به دیوار مردم عراق هم خورد

ماموریت اصلی رومانوفسکی در آستانه ۷۰ سالگی در کنار ادامه سیاست تحریم همراهان ایران در عراق، همان است که در کویت برای آن تلاش کرد و به دیوار محکم مردم آن کشور خورد؛ عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی.

عصبانیت آمریکا از قانون منع عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی  آلینا رومانوفسکی سفیر آمریکا در عراق

او در کویت به یک دیپلمات بدنام و مداخله گر معروف است که اظهارات و اقداماتش درباره زنان کویت با ادعای دفاع از حقوق زنان باعث خشم کویتی ها شد اما این، تنها مساله رومانوفسکی نیست و بارها با تلاش برای عادی سازی ورابط کویت با رژیم صهیونیستی مردم این کشور را به خشم آورد.

در توئیتر سفارت آمریکا در کویت نیز وقتی یادی از سازشکاران با اسرائیل می کرد با انتقادهای تند کاربران کویتی روبرو می شد.

برخی کاربران نیز از دولت کویت خواستند تا سفیر آمریکا را به خاطر توهین به مردم فلسطین و احساسات ملت کویت تنبیه کند.

او قرار است حالا نقش کاتالیزور عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را این بار در منطقه سبز بغداد بازی کند هر چند عصبانیت آمریکا از اقدام اخیر پارلمان عراق نشان می دهد که اولین ضربه با شوک سنگین به این سفیر عادی سازی روابط اصابت کرده است. ماموریت او در عراق را می توان از اکنون «غیرممکن» خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید