روحانی شاید نخواهد به قدرت برگردد اما ...

حسن روحانی به قدرت بر می گردد؟/ رئیسی از تجارب خاتمی استفاده کند

کدخبر: ۴۹۸۵۰۶
فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: آقای روحانی یک فرد پخته و جاافتاده ای است که در این 4 دهه نظام، در مسئولیت های بالایی مانند 2 دوره ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و ... را داشته است و افرادی هستند که می توانند از سوی ایشان مورد حمایت قرار بگیرند.
حسن روحانی به قدرت بر می گردد؟/ رئیسی از تجارب خاتمی استفاده کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، سه شنبه، سوم خردادماه بود که خبر برگزاری جلسه حسن روحانی با اعضای کابینه دولت های یازدهم و دوازدهم در فضای رسانه ای منتشر شد. نشستی که در آن به مسائل و مشکلات جاری کشور پرداخته و حتی وزرای سابق گزارش هایی را هم ارائه کردند. 

غلامعلی رجایی، چهره سیاسی اصلاح طلب و مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، جلسات روحانی با اعضای کابینه‌اش، را به فال نیک می گیرد و به قرن نو می گوید:« این نشان می دهد که همچنان دغدغه این دوستان مشکلات کشور و حل آن است و جای امیدواری است که به دولت آقای رئیسی اعلام کردند که می توانند کمک کنند.» 

وی البته معتقد است جلسات روحانی رویکرد محافظه کارانه دارد و تاکید می کند؛« با توجه به رسانه ای کردن این جلسات، به نظر من رویکرد محافظه کارانه ای دارند. اظهارات خنثی و بدون نقد دولت، نشان می دهد که اگر این جلسات ادامه هم داشته باشد، خیلی به نقد دولت نمی پردازد.»

مشروح گفتگوی غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب را بخوانید.

*******

آقای رجایی! در مدتی که روحانی از قدرت کنار رفته چندین بار خبرهایی از جلسات او با کابینه اش منتشر شده است، تحلیل شما از برگزاری جلسات آقای روحانی با کابینه شان چیست؟دورهمی معمولی است یا اهداف سیاسی را دنبال می کند؟

بله در این مدت دولت اقای روحانی جلساتی داشتند و استراتژی سکوت فعال را پیش گرفته اند. این نشان می دهد که همچنان دغدغه این دوستان مشکلات کشور و حل آن است و جای امیدواری است که به دولت آقای رئیسی اعلام کردند که می توانند کمک کنند.

این هم افزایی و همپوشانی را باید به فال نیک گرفت. آقای رئیسی نه تنها از تجارب دولت آقای روحانی که باید از تجارب دولت آقای خاتمی و کابینه ایشان نیز استفاده کند. یکی از اقدامات خوبی که آقای خاتمی بعد از اتمام دولت خود انجام داد، تاسیس بنیاد باران بود و با افرادی حتی پایین تر از سطح وزرا، جلسه برگزار می کنند.

دولت رئیسی از تجارب خاتمی و روحانی استفاده کند

آقای روحانی هم می تواند از رده وزرا پایین تر آمده و با معاونین وزرا و مدیرکل ها و ... جلساتی را تشکیل داده و تجارب خود را در اختیار دولت قرار بدهند. البته، دولت هم باید بخواهد از این کمک ها استفاده کند. یعنی دولت باید از تماس با مدیران قبلی فراتر رفته و کسانی که سال ها نبض اقتصادی و سیاسی کشور را در دست داشتند، راهکارهای خود را به آن بدهند.

مخصوصا، دولت آقای رئیسی به لحاظ کارآمدی قابل مقایسه با دولت های قبلی نیستند و در این شرایط بحرانی نمره مدیریتی بالایی نداشتند. البته، لازم نیست که دولت به هر آنچه گفته شد، عمل کند ولی، از تجارب بقیه دولت ها استفاده کند. 

روحانی شاید نخواهد به قدرت برگردد اما ...

با توجه به اینکه انتقادات از تصمیمات اقتصادی دولت، این روزها بیشتر شده، فعال شدن برخی چهره های سیاسی چون آقای روحانی یا حتی عارف می تواند نشانه هایی از بازگشت جدی تر به تحرکات سیاسی باشد و ....

قاعدتا دغدغه هر فرد و حزب سیاسی بازگشت به قدرت است. چرا نباید این دغدغه را داشته باشند؟ البته به این معنی نیست که آقای روحانی و یا آقای عارف بخواهند خودشان راس قدرت باشند، ممکن است شرایط سنی را هم داشته باشند اما، ممکن است از تفکرات نزدیک به خودشان حمایت کنند.

آقای روحانی قصد داشت که بعد از خودش شخصی را مطرح و برای او رای جمع کند که صورت مسئله ای که طراحی کرده بودند، موفق نشد. 

ریش حزب اعتدال و توسعه به روحانی بسته است

آقای رجایی! آقای روحانی ظرفیت این تشکل سازی و حزب سازی را دارند؟

آقای روحانی یک فرد پخته و جاافتاده ای است که در این 4 دهه نظام، در مسئولیت های بالایی مانند 2 دوره ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و ... را داشته است و افرادی هستند که می توانند از سوی ایشان مورد حمایت قرار بگیرند.

البته ریش حزب اعتدال توسعه، به آقای روحانی بسته است. هرچند خود ایشان اعلام نکردند اما، افرادی که این حزب را اداره می کنند، همراهان اقای روحانی هستند. اما، آینده روشنی درباره موفقیت ایشان و یارگیری‌شان، مشاهده نمی کنم. 

جلسات روحانی، رویکرد محافظه کارانه ای دارد

به نظر شما این جلسات زمینه سازی برای انتخابات 1402 است؟

احزاب نمی توانند دغدغه انتخاب را نداشته باشند، کمااینکه زمانی که اصلاح طلبان روی کار بودند، اصولگرایان از همان ماه های بعد از شکست به دنبال بازسازی خودشان رفتند.

با این حال حرف انتخاباتی در این جلسات زده نشده است. این برای زمانی است که نقد دولت مطرح شده و به طور مثال، بگویند سیاست گران کردن 4 کالا اشتباه است و این راهکار انتخاباتی دارد.

اما، در این جلسات وارد این مسائل نشدند و کلی گویی صورت گرفته است. با توجه به رسانه ای کردن این جلسات، به نظر من رویکرد محافظه کارانه ای دارند. اظهارات خنثی و بدون نقد دولت، نشان می دهد که اگر این جلسات ادامه هم داشته باشد، خیلی به نقد دولت نمی پردازد. 

شعار «اصلاح طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» انحرافی است

آقای رجایی، طی سالهای اخیر بارها شعار «اصلاح طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» را شنیده ایم. با توجه به شکست اصلاح طلبان در انتخابات اخیر و نارضایتی مردم از عملکرد دولت و مجلس اصولگرا، می توان گفت که آیا این دو حزب هنوز شانسی در انتخابات دارند یا ما شاهد حضور چهره های نوظهور در انتخابات 1402 هستیم؟

این یک شعار انحرافی است. اصولگرایان که دولت و مجلس را تشکیل دادند، کجا تمام شده اند؟. مجلس در دست کیست؟، رئیس مجلس کیست؟، اصولگرا هستند و دولت نیز در دست اصولگرایان است. من به این شعار انتقاد جدی دارم.

همچنین مسئله مردم دیگر خط سیاسی نیست و کارآمدی است. مردم کارآمدی می خواهند حال چپ باشد یا راست، می خواهند ببیند چه کسی سفره‌شان را رنگین تر می کند و چقدر از خالی شدن آن جلوگیری می کند. چقدر با تورم مخالفت می کند؟. به نظر من این یک شعار انحرافی است. عملا نفی یک حزبی در ایران دارد پرچم داری می کند و این خیانت است.

مگر ما می توانیم بدون حزب پیش برویم؟ مگر ما می توانیم جریان اصیل اصلاحات و دوران درخشان دولت آقای خاتمی را در کشور نادیده بگیریم؟، مردم دولت دارند فروتنی آقای خاتمی و درخشان بودن دولت ایشان را در قالب چهره های دیگر ببینند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید