با وجود مخالفت‌ها کعبه زیرسایه‌بان قرار می‌گیرد!+تصاویر

کدخبر: ۴۹۹۰۰۰
اقتصادنیوز: با وجود مخالفت‌هایی که برخی نسبت به نصب سایه‌بان در مسجدالحرام داشته‌اند، متولیان خانه خدا در حال نصب چتر بزرگ در اطراف خانه خدا هستند.
 با وجود مخالفت‌ها کعبه زیرسایه‌بان قرار می‌گیرد!+تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، با توجه به اینکه در روزهای آینده اعزام زائران حج تمتع کشورهای مختلف به عربستان آغاز می‌شود، متولیان مسجدالحرام در حال مهیا کردن امکانات مورد نیاز زائران هستند.

یکی از اقداماتی که امسال برای نخستین‌بار پیش‌بینی شده، نصب چترهایی در قسمت‌های مختلف خانه خداست. البته این اقدام سعودی‌ها با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خانه خدا را در بر می‌گیرد، با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده است؛ به طوری که نصب سایه‌بان در مسجدالحرام از نظر برخی فقها اشکال دارد، اما عربستان بی‌اعتنا به مخالفت‌ها، در نظر دارد این طرح را اجرایی و چترهای بزرگی در قسمت‌های مختلف خانه خدا تعبیه کند که گفته شده چترهای بزرگ در برخی اوقات باز خواهد شد.

عربستان به دلیل گرمای هوا در ایام حج تمتع و جلوگیری از مشکلاتی همچون گرمازدگی در حین مناسک حج، چترهایی در نظر گرفته و در حال نصب آن است. این امر در حالی است که بر اساس حکم استظلال، به باور بیشتر نزدیک به همه فقیهان شیعه، احرام‌گزار نمی‌تواند بر وسیله سواری سقف‌دار سوار شود و به سایه نرفتن را مستحب شمرده‌اند. بر همین اساس، احرام‌گزاران به‌گونه صریح یا ضمنی از جای گرفتن در زیر سایبان رفتن به هنگام حرکت نهی شده و به حرکت زیر آفتاب فرمان یافته‌اند. البته برخی هم معتقدند که با توجه به ثابت بودن چترها، سایه آن مشکلی در انجام مناسک حج و عمره ایجاد نمی‌کند.

نصب چترهای بزرگ پیش از این در مدینه منوره انجام شده بود و در بسیاری از اوقات این چترها باز شده و به عنوان سایه‌بان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در نجف اشرف نیز این چترها در ایوان نجف و ایوان علما نصب شده است.

 

چترها در مسجدالنبی (ص)

 امسال یک میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند و با توجه به اینکه برخی از کشورها هزینه حج تمتع را به طور کامل پرداخت کردند، ویزای زائران آنها صادر شده است. عوامل اجرایی حج کشورمان نیز در سفری که به عربستان دارند، در حال مذاکره با طرف سعودی هستند تا بتوانند علاوه بر برنامه‌ریزی برای واریز هزینه حج، درباره هزینه‌هایی که به تازگی عربستان اعمال کرده، تصمیم‌گیری کرده و تخفیف بگیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید