ادعای موسسه علوم و امنیت بین‌الملل علیه ایران/ در 3 ماه، می تواند 4 بمب هسته‌ای خام داشته باشد

کدخبر: ۴۹۹۲۶۱
موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در لندن روز چهارشنبه بدون ارائه سند ادعا کرد، اگر ایران تصمیم بگیرد از آستانه هسته‌ای عبور کند، می‌تواند ظرف سه ماه، ۴ بمب هسته‌ای «خام» داشته باشد.
ادعای موسسه علوم و امنیت بین‌الملل علیه ایران/ در 3 ماه، می تواند 4 بمب هسته‌ای خام داشته باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در لندن روز چهارشنبه بدون ارائه سند ادعا کرد، اگر ایران تصمیم بگیرد از آستانه هسته‌ای عبور کند، می‌تواند ظرف سه ماه، ۴ بمب هسته‌ای «خام» داشته باشد.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در این خصوص مدعی شد: این مشابه داشتن تسلیحات هسته‌ای تمام‌عیار نیست که می‌تواند بر روی یک موشک بالستیک سوار شود (که توسعه آن می‌تواند ۶ ماه تا ۲ سال دیگر طول بکشد). اما این تهدیدی جدی‌تر نسبت به اورانیوم غنی‌شده‌ای است که اسرائیل و دیگران از جانب جمهوری اسلامی با آن مواجه شده‌اند.

چنین چیزی به این دلیل است که (ایران) اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده یا اورانیوم با غنای بالا (HEU) به اندازه کافی دارد تا مطمئن شود که می‌تواند ظرف چند هفته، تنها با چند آبشار سانتریفیوژ پیشرفته، یک ماده منفجره هسته‌ای بسازد.

سپس در این گزارش آمده است: «به موازات آن، ظرف یک ماه، می‌تواند از ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد موجود خود، اورانیوم با درجه تسلیحات کافی برای دومین انفجار هسته‌ای تولید کند. ظرف ۶ هفته پس از انفجار، می‌تواند با استفاده از باقیمانده اورانیوم غنی‌شده با ۲۰ درصد و مقداری از اورانیوم غنی‌شده با ۴.۵ درصد، به اندازه کافی برای سومین سلاح هسته‌ای مواد انباشته کند.

در نهایت، طی «۱۱ هفته پس از شروع، می‌تواند با غنی‌سازی بیشتر اورانیوم ۴.۵ درصدی تا ۹۰ درصد، بمب چهارمی داشته باشد.

اورشلیم پست در ادامه ادعا کرد که حتی اگر تهران به سطح ۹۰ درصد برسد، کارشناسان اطلاعاتی و هسته‌ای اسرائیل گفته‌اند که به ۶ ماه تا ۲ سال دیگر زمان نیاز دارد تا روش‌های انفجار، کوچک‌سازی کلاهک، ورود مجدد موشک و مسائل دیگر را پیش از رسیدن به چنین سلاحی کامل کند.

این روزنامه صهیونیستی همچنین نوشت، با این حال، گزارش اخیر دیگری توسط آلبرایت و بورخارد می‌گوید: «انتظار می‌رود ایران در اواسط تا اواخر آوریل به آستانه جدید، خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌ای برسد که اورانیوم بسیار غنی‌شده (HEU) کافی برای ساخت یک ماده منفجره هسته‌ای را در اختیار داشته باشد. ۴۰-۴۲ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده (توده اورانیوم). با این مقدار، سطح غنی‌سازی ۶۰ درصد برای ایجاد یک ماده منفجره هسته‌ای نسبتا فشرده کافی است. غنی‌سازی بیشتر تا ۸۰ یا ۹۰ درصد مورد نیاز نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید