رایزنی تلفنی دبیرکل ناتو و اردوغان درباره فنلاند و سوئد

کدخبر: ۴۹۹۵۱۱
اقتصادنیوز: فنلاند و سوئد ماه گذشته درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه کرده‌اند اما ترکیه با عضویت آن‌ها مخالف است و فنلاند و سوئد را به حمایت از شبه نظامیان کرد متهم می‌کند.
رایزنی تلفنی دبیرکل ناتو و اردوغان درباره فنلاند و سوئد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رجب طیب ارودغان در گفت وگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که نگرانی‌های امنیتی ترکیه درخصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مشروع و منطقی است.

رویترز گزارش داد، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در توضیح این مکالمه تلفنی گفت: ترکیه از دبیرکل ناتو خواسته است که هر دو کشور فنلاند و سوئد باید مشخص کنند که حمایت از تروریسم را متوقف کرده‌اند و تحریم‌ها علیه ترکیه را لغو کرده‌ و همبستگی با اتحاد (ناتو) را نشان دهند.

فنلاند و سوئد ماه گذشته درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه کرده‌اند اما ترکیه با عضویت آن‌ها مخالف است و فنلاند و سوئد را به حمایت از شبه نظامیان کرد متهم می‌کند. 

پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند روز چهارشنبه به خبرنگاران در هلسینکی گفت: ما به همراه سوئد برای پاسخگویی به سوالات ترکیه آماده خواهیم شد. 

استولتنبرگ دبیرکل ناتو طی سفر به واشنگتن روز چهارشنبه گفت که در روزهای آینده با مقام‌های ارشد فنلاند، سوئد و ترکیه در بروکسل دیدار خواهد کرد تا در مورد این موضوع گفت وگو کنند.

به گزارش ایرنا، فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۱ اردیبهشت) درخواست عضویت خود در ناتو را برای استولتنبرگ دبیرکل سازمان آتلانتیک شمالی ارسال کردند. 

عضویت دو کشور فنلاند و سوئد در اتحاد ناتو منوط به تائید یکپارچه کشورهای عضو ناتو است. 

تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید برنامه‌های توسعه این سازمان و عضویت کشورهای جدید را تائید کنند. 

ترکیه به این دلیل عضویت این دو کشور در ناتو را به چالش کشیده که آن‌ها با افراد مرتبط با گروه شبه نظامی کارگران کردستان (پ. ک. ک) که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، در ارتباط هستند؛ این دو کشور سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به ترکیه را به همین دلیل متوقف کردند. 

سوئد و فنلاند می‌گویند که تروریسم را محکوم کرده و از همکاری احتمالی با آنکارا در این رابطه استقبال می‌کنند. 

در همین حال وزارت امور خارجه فنلاند ۴ خردادماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که هلسینکی و استکهلم معتقدند مذاکرات اخیر با ترکیه در مورد پیوستن آن‌ها به ناتو به‌اندازه کافی سازنده بوده است و قصد دارند مذاکرات را در همین راستا ادامه دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید