کاخ سفید: مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است

کدخبر: ۵۰۰۵۱۹
اقتصادنیوز: مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی مدعی شد که مسیر مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است.
کاخ سفید: مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر چهارشنبه به وقت محلی این موضوع را در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم ایران برای غیر فعال کردن برخی از دوربین های آژانس اتمی و تاثیر آن بر مذاکرات وین بیان کرد.

سالیوان افزود که  ما مساله پایبندی ایران به پادمان های آژانس و تعهدات ان پی تی این کشور و مذاکرات تهران با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  به خصوص پرونده ای را که از آن ابراز نگرانی کرده و شورای حکام امروز در خصوص آن گفتگو می کند، جدا از مذاکرات بر سر بازگشت به یک توافق بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی می بینیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد از نظر ما اینها در دو مسیر جداگانه قرار دارند.

سالیوان در عین حال ادعا کرد باید ببینیم در این مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد اما از نظر ما یک توافق که پایبندی در مقابل پایبندی به برجام را بدون مسائل خارجی محقق کند، برای ایران در دسترس است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن بوده، بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش مدعی شد ایران می تواند این توافق را بدست آورد و بر عهده این کشور است که این کار را انجام دهد یا ندهد.

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند؛ اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران امروز برخی از همکاری‌های با آژانس را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد و سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه  با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد.

این در حالی است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید