محور گفتگوی رابرت مالی با وزیر خارجه کره جنوبی

کدخبر: ۵۰۰۸۷۲
اقتصادنیوز: نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران امروز با معاون وزیر خارجه کره جنوبی درباره ایران به گفتگو پرداختند.
محور گفتگوی رابرت مالی با وزیر خارجه کره جنوبی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد که روز جمعه به وقت محلی با معاون وزیر خارجه کره جنوبی درباره ایران گفتگو کرده است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت که با جونگ کان چوی معاون وزیر خارجه کره جنوبی گفتگوی خوبی داشته است.

این مقام ارشد دولت جو بایدن افزود: ما متعهد به هماهنگی تلاش ها در مورد مسائل مختلف و منافع مشترک در مورد ایران هستیم.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته برغم قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد این قطعنامه سیاسی نیست و واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است.

ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد یکی از تامین کنندگان اصلی نفت برای کره جنوبی بوده و در مقابل تجهیزات صنعتی و لوازم خانگی و قطعات خودرو از این کشور وارد کرده است.

کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ مقادیری نفت به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار از ایران وارد کرد که پول آن پرداخت نشده و از سال ۲۰۱۹ نیز به بهانه تحریم‌های آمریکا و همراهی با سیاست های واشنگتن، خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

در رأی‌گیری چهارشنبه شب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

این در حالی است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید