فنلاند: بدون سوئد به ناتو ملحق نمی‌شویم

کدخبر: ۵۰۱۴۱۶
رئیس جمهور فنلاند تاکید کرد کشورش، بدون سوئد و در صورتی که سوئد در مسیرش برای ورود به ائتلاف ناتو به بن بست برسد، به این ائتلاف تحت رهبری آمریکا نخواهد پیوست.
فنلاند: بدون سوئد به ناتو ملحق نمی‌شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سائولی نینیسته، رئیس جمهور فنلاند روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در هلسینکی این اظهارات را بیان کرد.

او گفت: من می‌گویم که پرونده سوئد پرونده ماست. این بدان معناست که ما دست در دست هم جلو خواهیم رفت.

دبیرکل ناتو نیز به نوبه خود به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد که ائتلاف تحت امر او هیچ ضرب‌الاجلی برای پذیرش درخواستهای عضویت فنلاند و سوئد تعیین نکرده اما به دنبال رفع اختلافات بین آنها و ترکیه "در سریعترین زمان ممکن" است. استولتنبرگ تاکید کرد که نشست آتی سران ائتلاف که برای اواخر ژوئن برنامه ریزی شده هرگز به عنوان آخرین مهلت برای پذیرش درخواستهای این دو عضو احتمالی تلقی نشده است.

استولتنبرگ گفت: نشست پیشین سران ناتو در مادرید هرگز به عنوان ضرب‌الاجل مطرح نبود. در عین حال دوست دارم هر چه زودتر این مشکل حل شود. بنابراین ما با ترکیه، متحد خود در ناتو، و همچنین با فنلاند و سوئد سخت کار می‌کنیم تا به مسائلی که ترکیه مطرح کرده است، رسیدگی کنیم.

این اظهارات استولتنبرگ حاکی از تغییر آشکار موضع ناتو در قبال تعیین چارچوب زمانی برای عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در این ائتلاف است. چند روز پیش کامیل گراند، معاون دبیرکل این ائتلاف ابراز امیدواری کرد که اختلافات بین ترکیه و این دو عضو احتمالی قبل از نشست بعدی سران ناتو حل شود.

گراند در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RTS سوئیس گفت: ما امیدواریم که اختلافات به موقع برای نشست سران ناتو حل و فصل شود. مهم است که نگرانی‌های ترکیه را در نظر بگیریم.

فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو به دنبال بروز درگیری جاری بین روسیه و اوکراین تلاش کرده‌اند. در حالی که هر دوی این کشورهای حوزه اسکاندیناوی روابط نزدیک و همکاری نظامی خود را با این بلوک تحت رهبری آمریکا برای چندین دهه حفظ کرده‌اند، قانوناً کشورهای بی‌طرف باقی مانده‌اند.

با این حال، پیوستن بالقوه هر دو کشور به ناتو به این سبب که ترکیه، یکی از کشورهای بزرگ ناتو، قاطعانه با درخواست عضویت آنها مخالفت کرده به بن بست برخورده است. آنکارا این دو کشور را متهم کرد که به عنوان "مهمان‌خانه‌های سازمان‌های تروریستی" عمل کرده و از اعضای گروه‌های کرد غیرقانونی که آن‌ها را تروریست می‌داند، میزبانی می‌کنند. استولتنبرگ گفت که ناتو نگرانی های ترکیه را می پذیرد و انجام مذاکرات بین آنکارا و این دو کشور شمال اروپا را تشویق می‌کند.

او تأکید کرد: بنابراین زمانی که یک متحد حیاتی و کلیدی مانند ترکیه نگرانی هایی مانند تروریسم را مطرح می کند، البته ما باید بنشینیم و این موضوع را جدی بگیریم. و این دقیقاً همان کاری است که ما انجام می‌دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید