دستور رئیسی درباره فرونشست اصفهان

کدخبر: ۵۰۲۲۸۵
اقتصادنیوز:رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: کاری که من امروز در شورای اداری خواستم روی آن کار شود، بحث فرونشست زمین در اصفهان است که در این رابطه باید حتما یک کارگروه تشکیل و علل این اتفاق مشخص شود، بنابراین دستور دادم تا یک کارگروه سریعا تشکیل شود تا کار را دنبال کند و به مردم گزارش دهد.
دستور رئیسی درباره فرونشست اصفهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازفارس از اصفهان، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، بامداد امروز در پایان سفر خود به استان اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شرایط به نحوی شد که نمی‌توانستم به همه شهرستان‌های استان سفر کنم و پای درد و دل مردم بنشینم و این برای من بسیار دلنشین‌تر بود که به همه استان سفر کنم.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده برای مصوبات سفر گفت: در جلسات متعدد در تهران با حضور معاون اول رییس‌جمهور اعتبارات بررسی و در تهران قطعی شد و در استان نیز به مرحله نهایی رسید؛ از طرف دیگر وزرا و اعضای دولت هم در تمام استان تلاش کردند در یکی دو روز گذشته با مردم دیدار داشته باشند و بر مشکلات واقف شوند تا در این سفر برای حل آن‌ها به مرحله تصمیم‌گیری برسیم.

رئیسی عنوان کرد: یکی از مسائل مهم استان مسأله زاینده‌رود و آب و خشک شدن تالاب است و چون برای مردم در اولویت است، طبیعتاً برای ما هم در اولویت قرار دارد؛ به همین دلیل اولین اقدام من در سفر به استان، سفر به شرق اصفهان بود؛ در یک روستا هم حضور پیدا کردم و مطالب مردم را شنیدم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسأله آب شرب و کشاورزی باید حتما دنبال شود، یکی از کارهای محوری وزیر نیرو هم از ابتدا پیگیری مسأله آب ۳ استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بود، وزارت نیرو دنبال طرح جامعی بود که مسأله اول در این طرح عدالت است و مسأله دوم قوانینی است که وجود دارد و بعد از آن حقوقی است که باید رعایت شود؛ بنای دولت این است که بعد از نهایی شدن این طرح جامع با نخبگان منطقه مشورت و نظرات آن‌ها احصا شود.

وی بیان کرد: اولویت اصلی، آب شرب و بعد آب کشاورزی است؛ یک سوم اعتبارات سفر هم فقط برای آب و طرح‌های آبی پیش‌بینی شد؛ اولویت دوم مسأله کشاورزی است و اعتبارات مهمی برای آن در نظر گرفته شده؛ مسأله سوم هم بهداشت و درمان است که در این زمینه برای پایان یافتن پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش سلامت، مبالغی را در نظر گرفتیم.

رئیسی ادامه داد: برای حوزه صنایع دستی هم اعتباراتی در نظر گرفته شد و همچنین برای مسأله ورزش و جوانان هم پیش‌بینی‌هایی شد، شرط موفقیت در اعتباراتی که پیش‌بینس شده این است مدیران با جدیت کار را دنبال کنند و در همین زمینه مدیران باید در مرتبه اول نگاه تحولی داشته باشند.

رئیس‌جمهور با تصریح بر نگاه تحولی در بین مدیران گفت:  مدیری که نگاه تحولی نداشته باشد باید کنار رود تا از ظرفیت نیروهای انقلابی و تحول‌خواه استفاده شود.

وی افزود: نکته دوم حائز اهمیت این است که استان اصفهان استان کشاورزی و صنعتی معرفی شده و به نظر من می‌توان آن را قطب علم و فناوری هم نام نهاد و کار دانش‌بنیان باید پشتوانه بسیاری از کارها در استان قرار گیرد؛ اگر دانایی به توانایی ضمیمه شد، موجب می‌شود مردم هم از محصول آن استفاده کنند و این دانش در استان اصفهان وجود دارد و زمینه این کارهای تحقیقاتی به طور کامل در این استان زیاد است تا نه تنها استان بلکه کشور بهره‌مند شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: بنای ما در دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که نه تنها این کار هزینه کردن نیست، بلکه کاملا سرمایه‌گذاری است؛ امیدواریم مدیران استان کار را به جد پیگیری کنند و گزارش‌های مدیران استان نشان از پیگیری جدی مصوبات باشد؛ عالی‌ترین مقام استان استاندار است که باید مصوبات را پیگیری کند و در مرکز هم معاون اجرایی رئیس‌جمهور مسؤول پیگیری مصوبات سفر خواهد بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: کاری که من امروز در شورای اداری خواستم روی آن کار شود، بحث فرونشست زمین در اصفهان است که در این رابطه باید حتما یک کارگروه تشکیل و علل این اتفاق مشخص شود؛ اگر یکی از دلایل آن خشکی زاینده‌رود باشد. ممکن است همه دلایل نباشد و این احتمال هم هست که مثلا چاه‌های غیرمجاز هم در این حادثه دخیل باشند؛ بنابراین دستور دادم تا یک کارگروه سریعا تشکیل شود تا کار را دنبال کند و به مردم گزارش دهد.

وی گفت: طرح جامع احیای زاینده‌رود و بهره‌مندی در اختیار نخبگان منطقه قرار می‌گیرد تا آن‌ها هم نظرات خود را اعلام کنند؛ ما باید مسأله را بدون نگاه بخشی حل کنیم و باید دید با چه امکاناتی می‌توان آن را حل کرد، همه امکانات روی میز است تا بتوانیم این مسأله را حل کنیم.

رئیسی شرط موفقیت پیشرفت را عدالت دانست و اظهار کرد: ما باید پیشرفت را در پرتوی عدالت ببینیم تا برای مردم دلنشین باشد، شاخص اجرای عدالت چیست؟ در بودجه ۱۴۰۱ گفتیم عدالت باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد تا ببینیم کجا پیشرفت بوده و کجا پس رفت؛ شاخص ما سند آمایش سرزمینی است، بنابراین بودجه ۱۴۰۱ را اینگونه تنظیم کردیم که هدف‌گذاری ما رشد اقتصادی ۸ درصد است.

رئیس‌جمهور با اشاره به رشد نامتوازن استان اصفهان گفت: همه بخش‌ها در استان اصفهان برخوردار نیست یا به عبارت بهتر به طور متوازن برخوردار نیست، به این معنی که در بعضی جاها برخوردار و بعضی جاها محروم است و در بازدیدهایی هم که من داشتم این را دیدم و این در استان تهران هم وجود دارد.

وی عنوان کرد: آن دسته از مناطق استان که برخوردار نیست باید مورد توجه قرار گیرد تا برخوردار شود و در سرانه‌های آموزشی و بهداشتی باید طوری تخصیص یابد که مشکلشان حل شود، ما هم در سازمان برنامه و بودجه دنبال این هستیم که عدالت را بتوانیم به بهترین وجه پیاده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید