جزئیات اقدام ضداسرائیلی یک پارلمان اروپایی

کدخبر: ۵۰۲۲۸۶
اقتصادنیوز: یک نهاد قانونگذار در اروپا با صدور قطعنامه‌ای اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی و مصداق «آپارتاید» دانست.
جزئیات اقدام ضداسرائیلی یک پارلمان اروپایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پارلمان کاتولونیا، به عنوان نهاد قانونگذار در بخش خودمختار اسپانیا با صدور قطعنامه‌ای ضمن به رسمیت شناختن جرائم آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها آن را به شدت محکوم کرد.

جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» که یک جنبش جهانی برای منزوی کردن رژیم صهیونیستی است در بیانیه‌ای از صدور این قطعنامه حمایت و تمجید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «با این قطعنامه تاریخی، پارلمان کاتولونیا به اولین پارلمان در اروپا تبدیل می‌شود که علناً اذعان کرده سیستم اسرائیل در قبال اراضی اشغال فلسطینی خلاف قوانین بین‌المللی و مصداق جرم آپارتاید به نحوه تشریع شده در بند ۷.۲ اساسنامه  دیوان کیفری بین‌المللی می‌باشد.»

جنبش تحریم اسرائیل ابراز امیدواری کرده این «رأی شجاعانه» برای سایر پارلمان‌های منطقه‌ای اسپانیا الهام‌بخش عمل کرده و موجب شود آنها نیز در سوی درست تاریخ بایستند.

این قطعنامه از دولت کاتالونیا و اسپانیا می‌خواهد از همه ابرازهای سیاسی و دیپلماتیک خود برای مجاب کردن مسئولان اسرائیلی به اجرای توصیه‌های عفو بین‌المللی و دیده‌بان حقوق بشر استفاده کنند.

قطعنامه مذکور علاوه بر این، خواستار اولویت بخشیدن به مسائل حقوق بشری در قراردادهای دوجانبه با نهادهای اسرائیلی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم ۳۱ فروردین‌ماه سال جاری با توصیف رژیم صهیونیستی به عنوان نظام «آپارتاید» اذعان کرد که کشتار و شکنجه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و سلب حقوق آن‌ها «جنایت علیه بشریت» است.

عفو بین‌الملل در آن تاریخ در صفحه توئیتر خود نوشت: «رژیم آپارتاید تنها بخشی از گذشته نیست؛ این واقعیتی است که میلیون‌ها فلسطینی در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی اشغالی آن را تجربه کرده‌اند و تا به امروز ادامه دارد».

این سازمان در ادامه خاطرنشان کرد که گزارش‌های مربوط به قتل‌های غیرقانونی، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات‌های دسته‌جمعی را رصد و پیگیری می‌کند.

عفو بین‌الملل در پایان گزارش خود نوشت: رژیم آپارتاید جان یک گروه را مهم‌تر از جان گروه دیگر می‌داند و اسرائیل رژیم آپارتایدش را با کشتار، شکنجه و سلب حقوق اولیه فلسطینیان حفظ و تداوم می‌بخشد؛ این جنایت علیه بشریت است و باید خاتمه یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید