​توصیه مقام طالبانی به کشورهای همسایه/منتظر غرب نباشید

کدخبر: ۵۰۲۳۲۶
اقتصادنیوز: سهیل شاهین، از کشورهای منطقه به ویژه همسایه ها خواست تا منتظر غرب نباشند و قبل از کشورهای غربی حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.
​توصیه مقام طالبانی به کشورهای همسایه/منتظر غرب نباشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از منابع افغانی، عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطرافزود: کشورهای منطقه به ویژه همسایه افغانستان در امر به رسمیت شناختن امارت اسلامی نباید منتظر کشورهای غربی باشند و زودترازهر کشور دیگری پیش قدم شده و امارت اسلامی را بر اساس منافع و مشترکات به رسمیت بشناسند.

به گفته این مقام ارشد طالبان؛ درحالیکه گروه طالبان همه شرایط برسمیت شناختن را دارا بوده و در صورت تحقق این موضوع زمینه همکاری بین حکومت طالبان و سایر کشورها فراهم می شود، نباید هیچ موضوعی سد راه به رسمت شناخته شدن طالبان گردد چرا که به گفته وی به رسمیت شناخته شدن طالبان به نفع همه است.

این عضو طالبان تاکید کرد: جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان اهداف سیاسی دارد نه اهداف اصولی و به فکر با ثبات بودن افغانستان نیست چرا که اگر جامعه جهانی خواهان با ثبات بودن افغانستان باشد باید با در نظر گرفتن اهداف اصولی طالبان امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند.

سهیل شاهین در ادامه گفت که به رسمیت شناختن امارت اسلامی خواست تمام مردم افغانستان است، به باور او طالبان بیشتر خواسته های مردم افغانستان را برآورده کرده اند و حالا این خود مردم افغانستان هستند که خواهان به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان از سوی جامعه جهانی و کشور های همسایه هستند.

این عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که جامعه جهانی به مردم افغانستان در حال ظلم بوده و از کارهای مثبتی که امارت اسلامی در افغانستان انجام داده چشم پوشی می‌کنند و واقعیت هایی که در افغانستان واضح و هویدا است از سوی جامعه جهانی در حال کتمان است.

سهیل شاهین اشاره ای به پروسه تماس با شخصیت های افغانستان برای بازگشت اشاره و با حمایت از این پروسه، گفت: بازگشت شخصیتهای افغان براساس برنامه بوده تا از آنها برای بازسازی افغانستان و با ثبات کردن این کشور استفاده های مثبت صورت گیرد.

وی همچنین به عفو عمومیدولت طالبان  اشاره کرد و گفت که طالبان تمام کسانی که با این گروه در حال تنش بوده اند را عفو کرده و برای بازگشت‌شان هیچ مانعی وجود ندارد چرا که افغانستان کشور همه افغانها است، او می‌گوید که باید افغانها درکشور خود زندگی مصون و صلح آمیز داشته باشند و به مردم و کشور خویش خدمت کنند.

شاهین در ادامه گفت که در افغانستان نزدیک به چهل سال جنگ و خونریزی بوده و اتهام های بسیاری نسبت به افرادی که در جنگ ها بوده اند وجود دارد و در مورد این اتهامات امارت اسلامی را نباید پاسخگو دانست و هرکسی که جنایتی انجام داده است باید خودش هم پاسخگو باشد.

عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان افزود:  ما از همه افغانها برای بازگشت دعوت کرده ایم اما اینکه آنها به دعوت ما لبیک می‌گویند و برمی‌گردد یا خیر تصمیم خودشان است و در غیر آن مربوط ما نمی‌شود اما امارت اسلامی راه برگشت به وطن را باز گذاشته و از بازگشت کسانی که از کشور متواری شده اند استقبال می‌کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید