پاسخ کوبنده لاوروف به ائتلاف ناتو

کدخبر: ۵۰۲۴۰۲
اقتصادنیوز: لاوروف درباره گسترش ناتو گفت: ناتو خود را یک اتحاد دفاعی می‌نامد. آن‌ها به ما می‌گویند نگران نباشیم، زیرا پیوستن اوکراین به ناتو تهدیدی برای روسیه نخواهد بود؛ اما روسیه این حق را دارد که خودش تصمیم بگیرد چه چیزی تهدید برای امنیتش محسوب می‌شود.
پاسخ کوبنده لاوروف به ائتلاف ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سفارت روسیه در آفریقای جنوبی در رشته توییتی اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه را در خصوص درگیری‌ها در اوکراین و عضویت آن در ائتلاف نظامی غربی ناتو منتشر کرد.

لاوروف همسو با اظهارات مقامات دیگر این کشور از جمله رئیس‌جمهور روسیه، هدف از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را حفاظت از حقوق روس‌هایی خواند که به مدت هشت سال توسط رژیم کی‌یف و غرب که از اجرای توافقنامه مینسک سر باز زدند، آشکارا نادیده گرفته شده بود.

او همچنین در واکنش به اظهارات ضد روسی  «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان مبنی بر این که «باید روسیه را وادار کنند تا با اوکراین به توافقی برسد که به تمامیت و حاکمیت ارضی اوکراین احترام بگذارد»، گفت: این پیشنهاد از جو آمده زیرا به مدت هشت سال روسیه برای تحقق توافقنامه مینسک که تمامیت ارضی اوکراین را تضمین می‌کرد، کار کرد.

رئیس کهنه‌کار دستگاه دیپلماسی روسیه سپس در خصوص اظهارات رئیس پنتاگون گفت: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت این کشور قصد دارد حضور نظامی خود در اروپا را گسترش دهد. او در مورد مشورت با اتحادیه اروپا چیزی نگفت. او نمی‌خواهد به حرف‌های متحدان اروپایی گوش دهد، فقط اعلام کرد که این تصمیم آمریکا خواهد بود. 

وی همچنین در خصوص گسترش ائتلاف ناتو اظهار داشت: با شهروندان عراق یا لیبی که کشورهایشان ویران شده است صحبت کنید. با این وجود ناتو خود را یک اتحاد دفاعی می‌نامد. آن‌ها به ما می‌گویند نگران نباشیم زیرا پیوستن اوکراین به ناتو تهدیدی برای روسیه نخواهد بود.

لاوروف در ادامه تصریح کرد: روسیه این حق را دارد که خودش تصمیم بگیرد که چه چیزی تهدید برای امنیتش محسوب می‌شود.

وی همچنین در مصاحبه روز پنجشنبه با «بی‌بی‌سی» گفت که روسیه به اوکراین حمله نکرده است و در این خصوص توضیح داد: ما به اوکراین حمله نکردیم. یک عملیات نظامی ویژه را اعلام کردیم زیرا مطلقاً هیچ راه دیگری برای توضیح به غرب نداشتیم که کشاندن اوکراین به ناتو یک اقدام جنایتکارانه است. 

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرده است. روسیه همچنین گفته اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شد، عمل نکرده است. مسکو خواستار اعلام بی‌طرفی کی‌یف و صرف‌نظر کردن از پیوستن به ناتو است که باعث گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق اروپا و نزدیکی به مرزهای روسیه برخلاف تعهداتش می‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید