راهکار جمهوری اسلامی برای ناکام گذاشتن ناتوی عربی

کدخبر: ۵۰۴۹۴۶
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود به بررسی ناتوی عربی پرداخت.
راهکار جمهوری اسلامی برای ناکام گذاشتن ناتوی عربی

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: در آستانه سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه، تحرکات زیادی در منطقه به ویژه در جهان عرب در جریان است. مهم‌ترین محور این تحولات، تلاش‌هائی است که برای شکل‌گیری «ناتوی عربی» صورت می‌گیرد.
ملک عبدالله پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفته: «از تشکیل یک ائتلاف نظامی شبیه ناتو در خاورمیانه حمایت می‌کند.» وی به این تلویزیون آمریکائی گفته: «اگر پیشنهاد چنین ائتلافی مطرح شود، من از اولین کسانی خواهم بود که از آن پشتیبانی می‌کنم».
قبل از آنکه درباره «ناتوی عربی» خبری منتشر شود، نشریه آمریکائی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکائی و منطقه عربی خاورمیانه نوشته بود آمریکا در نشستی محرمانه با نظامیان ارشد و کشورهای عرب، راه‌های مقابله با توانائی‌های موشکی و پهپادی رو به رشد ایران را بررسی و هماهنگ کرده است. براساس این گزارش، در این اجلاس، افسران عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی و چند کشور عرب منطقه برای بررسی چگونگی مقابله با یک تهدید مشترک، دیدار کردند. عربستان، قطر، مصر، اردن، امارات و بحرین، کشورهائی بودند که نمایندگانشان در این اجلاس حضور داشتند.
روشن است که برای آمریکا در منطقه خاورمیانه اگر تهدیدی وجود داشته باشد از دست دادن موقعیت‌هائی است که به واسطه اشغال عراق در دو دهه گذشته و اشغال بخش‌هائی از سوریه در دهه گذشته به دست آورده و همچنین زمینه‌ای است که برای رژیم صهیونیستی از طریق عادی‌سازی روابط این رژیم با چند کشور عربی در زمان ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ ایجاد کرده است. بنابراین، تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد «ناتوی عربی» حداقل دو هدف را دنبال می‌کند. یکی اینکه موقعیت آمریکا در منطقه حفظ شود و دیگر اینکه رژیم صهیونیستی بتواند امتیازات به دست آمده از رهگذر عادی‌سازی روابط با چند کشور عربی را حفظ کند و آن را تا آنجا که می‌تواند گسترش دهد. فروش سلاح‌های بیشتر به اعراب، در خوف و رجا نگهداشتن سران کشورهای عربی بابت امنیت خودشان و استمرار تبلیغات ایران‌ هراسی نیز اهداف دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی از مطرح ساختن «ناتوی عربی» هستند.
جمهوری اسلامی ایران اکنون در شرایط خاصی قرار دارد که اگر اراده‌ای برای فعال کردن دیپلماسی خارجی خود داشته باشد می‌تواند توطئه آمریکائی- اسرائیلی «ناتوی عربی» را خنثی کند. تحرکاتی که برای ازسرگیری روابط با عربستان، پایان دادن به جنگ یمن و به نتیجه رساندن مذاکرات برجامی این روزها در جریان است، می‌تواند شروع خوبی برای اِعمال چنین اراده‌ای باشد.
اقتدار جمهوری اسلامی ایران را نباید فقط در قدرت دفاعی جستجو کنیم. قدرت دفاعی قطعاً لازم است ولی به تنهائی کافی نیست. در کنار تقویت نیروی نظامی و تجهیزات مربوط به آن که اکنون بحمدالله در نقطه افتخارآمیزی قرار داریم و باید افزایش هم پیدا کند، به فعال شدن دیپلماسی خارجی نیز نیازمندیم. ما باید دروغ‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه ایران ‌هراسی را برای سران کشورهای عربی افشا کنیم. این کار را از دو طریق می‌توان انجام داد؛ اول تقویت روابط با کشورهای عربی با استفاده از دیپلمات‌های باتجربه و کاردان و دوم مهار کردن عناصر افراطی که با اقداماتی از قبیل حمله به سفارت و انواع تهدیدها زمینه را برای بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی آمریکا و صهیونیست‌ها در جهت جا انداختن طرح شیطنت‌بار ایران‌ هراسی فراهم می‌کنند.
ما با استفاده از این دو ابزار کارآمد می‌توانیم توطئه ایران‌ هراسی را خنثی کنیم، رژیم صهیونیستی و آمریکا را منزوی نمائیم و سران کشورهای عربی را به حراست جمهوری اسلامی ایران از امنیت کل منطقه امیدوار نمائیم. در آنصورت جمهوری اسلامی ایران، به تامین‌کننده امنیت برای تمام کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد و بطور طبیعی زمینه‌ای برای حضور آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه باقی نخواهد ماند. درست است که رسیدن به این نقطه آسان نیست ولی جمهوری اسلامی ایران باید نشان دهد که قدرت انجام کارهای دشوار را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید