پرونده «ناتوی عربی» باز می شود؟

ارسال یک پیام مهم به ایران درباره برجام/ توافق امضا نشود، چه می شود؟

کدخبر: ۵۰۵۵۲۶
فرجی راد گفت: اگر توافق صورت نگیرد احتمال زیادی وجود دارد که طرح اسرائیلی موسوم به «ناتوی عربی» مجددا در دستور کار قرار بگیرد و آمریکا را هم برای حمایت از این طرح مجاب کنند.
ارسال یک پیام مهم به ایران درباره برجام/ توافق امضا نشود، چه می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، عبدالرضا فرجی‌راد، در ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای در پایتخت قطر برگزار شد و نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: مذاکرات دوحه با توجه به امیدهای نسبی که علیرغم شک و تردیدها چه از طرف ایرانی و چه آمریکایی به آن بسته شده بود، بی‌نتیجه و خیلی زود به پایان رسید. این موضوع در داخل و خارج از کشور تاثیرگذار بود و عکس‌العمل‌ها چه در سطح اتحادیه اروپا آقای جوزپ بوررل و معاونش آقای مورا و سه کشور اروپایی و آمریکا منفی بود که البته درجات متفاوتی داشت. E3 بسیار تندتر واکنش نشان داد، آمریکایی‌ها هم تا حدودی این چنین اما جوزپ بوررل با احتیاط بیشتری سخن گفت. در ایران اما تلاش شد تا اعلام کنند همچنان امید وجود دارد و مذاکرات ادامه خواهد داشت و به دنبال تعیین زمان جدید هستند.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که وضعیت مناسبی پیش نیامده است برای خروج از این شرایط لازم است هرچه سریع‌تر زمان مذاکرات بعدی در همین دو الی سه روزه در همین دوحه مشخص شود تا جوی که به وجود آمده از بین برود و طبیعتا دو طرف باید انعطاف‌هایی نشان دهند تا این مذاکرات به سرانجام برسد. چقدر خوب است این اتفاق هر چه زودتر و پیش از سفر آقای بایدن به منطقه، فلسطین اشغالی و عربستان انجام شود.

وی افزود: اگر توافق صورت نگیرد احتمال زیادی وجود دارد که طرح اسرائیلی موسوم به «ناتوی عربی» مجددا در دستور کار قرار بگیرد و آمریکا را هم برای حمایت از این طرح مجاب کنند. به یاد دارید که در زمان اعلام خبر از سرگیری مذاکرات کشورهایی همچون مصر و اردن با اظهارنظرهایی از ملحق شدن به این طرح عقب‌نشینی کرده و اعلام کردند به عضویت طرح ضدایرانی نخواهند پیوست. حتی خود آمریکایی‌ها هم اعلام کردند که به دنبال حمایت از طرح ضدایرانی در منطقه خاورمیانه نیستند. من فکر می‌کنم دوباره این تفکر اوج بگیرد به ویژه اینکه به تاریخ سفر جو بایدن به منطقه نیز نزدیک می‌شویم و احساس می‌کنم لابی‌هایی در این حوزه فعال شده‌اند.

این دیپلمات پیشین گفت: عدم نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در دوحه یک نقطه عطف را در جریان مذاکرات مرتبط با برجام ایجاد کرد و آن تشکیل جلسه شورای امنیت در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ بود که در جریان آن سخنرانی‌های تندی علیه ایران صورت گرفت و در حال ارسال این پیام به ایران هستند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و با توجه به میزان غنی‌سازی در ایران و خاموش شدن دوربین‌های فراپادمانی آژانس، طرف غربی به سمت شورای امنیت و قطعنامه حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: تصور من این است که نباید اجازه دهیم مساله به این نقطه برسد. ممکن است یک اشتباه محاسباتی در تهران وجود داشته باشد که غرب درگیر تحولات مرتبط با جنگ اوکراین و کمبود انرژی است و به سمت برخورد با ایران پیش نخواهد رفت هرچند این محاسبات بی‌تاثیر نیست اما غرب حاضر است هزینه تصمیم خود برای صدور قطعنامه علیه ایران را هم در این شرایط بپذیرد و این سخت‌گیری عرصه اقتصاد را بیش از پیش برای ما تنگ کند.

فرجی‌راد افزود: این تنگ شدن عرصه اقتصادی باعث بالا رفتن تورم و ارزش دلار در کشور خواهد شد که مشکلاتی را به وجود می‌آورد. باید یک جمع‌بندی سریع در داخل کشور صورت بگیرد برای اینکه انعطاف صورت گرفته و امتیازاتی میان ایران و ایالات متحده رد و بدل شود تا از عواقب احتمالی علیه کشورمان جلوگیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید