پشت پرده توقف مذاکرات وین/ مردم به جای دل بستن به برجام، به دولت خودشان دل ببندند

کدخبر: ۵۰۶۰۰۵
ابراهیم متقی گفت: مذاکرات یک بخش اجتناب ناپذیر از موضوع سیاست خارجی است و ما نمی توانیم وضعیتی را در نظر بگیریم که بگوییم در فضای بن بست دیپلماسی قرار داریم.
پشت پرده توقف مذاکرات وین/ مردم به جای دل بستن به برجام، به دولت خودشان دل ببندند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، برنامه تلویزیونی ثریا با حضور محمدصادق کوشکی و ابراهیم متقی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع مذاکرات هسته‌ای و بدعهدی های آمریکا روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

 آمریکایی‌ها به مذاکرات نیاز دارند | در مذاکرات بن بستی وجود ندارد

ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ابتدای این برنامه درباره بدعهدی های آمریکا در مذاکرات و راهکار ایران در مذاکرات گفت: مذاکرات یک بخش اجتناب ناپذیر از موضوع سیاست خارجی است و ما نمی توانیم وضعیتی را در نظر بگیریم که بگوییم در فضای بن بست دیپلماسی قرار داریم.

وی تاکید کرد: آقای رئیسی از زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد هیچ زمان با برجام رویکرد مقابله ای نداشت و همواره این نگاه را داشت که بتوانیم منافع خود را در مذاکرات اعاده کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم هاست، برای همین تلاش مسئولان برای برداشته شدن تحریم‌ها امری پذیرفته شده است.

متقی ادامه داد: آمریکایی‌ها به مذاکرات نیاز دارند زیرا می دانند اگر واقعیت ایران نادیده گرفته شود ممکن است ایران در فضای گریز قرار بگیرد. اما این سوال مطرح است که آیا آمریکایی‌ها می خواهند صنعت هسته ای صلح جویانه ایران را بپذیرند یا اینکه آیا می خواهند ظلمی که به مردم ایران می شود را پاسخگو باشند یا نه.

وی با بیان اینکه مذاکرات را اجتناب ناپذیر می دانم، گفت: معتقدم در مذاکرات بن بستی وجود ندارد، اما این بحث هم وجود دارد که باید برنامه مشخصی داشته باشیم و باید از برجام درس بگیریم.

آنچه مذاکرات اخیر وین را متوقف کرد، سرسختی آمریکا برای ندادن امتیاز بود

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران هم در ادامه این برنامه گفت: ما در مذاکرات گفتیم که می خواهیم تحریم ها را برداریم که این یک مطالبه حق حداقلی ما محسوب می شود اما باید ببینیم آیا امریکایی ها واقعا حاضر هستند تحریم ها را بردارند.

کوشکی آمریکا را دلیل توقف مذاکرات اخیر در وین دانست و گفت: سابقه مذاکرات می گوید امریکایی ها مایل به بسته شدن پرونده نیستند و هیچ اصراری به بسته شدن این پرونده، ندارند چون می خواهند هر وقت خواستند این پرونده را باز کنند تا از اهرم آن استفاده کنند و بتوانند با این پرونده کار کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مقدمه برجام به صراحت تاکید شده تعهدات غرب داوطلبانه است و هیچ الزامی برای طرف های غربی پیش بینی نشده است اما برای ایران این موضوع فرق می کند. از سویی امریکایی هیچ تمایلی به دادن حداقل امتیاز را هم ندارند.

وی تصریح کرد: از سویی آمریکایی ها تن به دادن امتیاز نمی دهند و از طرفی حاضر نیستند تضمینی بدهند که مجددا بدعهدی نکرده و از برجام خارج نشوند.

کوشکی یادآور شد: آنچه مذاکرات اخیر وین را متوقف کرد، سرسختی آمریکا برای ندادن امتیاز به ایران بود.

 دلیل طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای

ابراهیم متقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ذات برجام یک ذات ناپایدار است، گفت: یکی از دلایلی که مذاکرات در شرایط کنونی طولانی شده این است که ایران دارد دنبال راه حل هایی می گردد که گریز امریکایی‌ها در انجام تعهداتش را سخت کند. همانگونه که آمریکایی ها به دنبال این هستند که گریز ایران در بحث هسته‌ای را سخت کنند، ایران هم باید تلاش کند که آمریکا به راحتی زیر قول خود نزند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سیاست اقتصادی کشور با یک سیاست برجامی که می‌خواهد در آن عزت باشد همخوانی ندارد، برای توافق و سیاستی که در آن عزت باشد باید صبور باشید، خویشتن دار باشید و سناریوهای مختلف را بررسی کنید.

وی اضافه کرد: در زمانی که ما داریم مذاکرات برجامی را انجام می دهیم مهمترین کار این است که اقتصاد و قیمت ها ثبات داشته باشد وقتی که اینگونه نباشد با آدرس غلطی که به جامعه می شود آمریکا فرصت بدست می آورد.

رئیس جمهور توانسته بدون برجام روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه ۱۰۰ درصد بهتر کند

کوشکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در گذشته مثل دهه ۷۰ ما نفت خود را به راحتی می فروختیم و با اروپایی ها ارتباط داشتیم و تحریمی وجود نداشت اما در آن دوران هم ما یک فضای سخت اقتصادی را تجربه کردیم و مشکلات اقتصادی شدیدی داشتیم. پس کسی نباید در باغ سبز نشان دهد که با برجام همه مشکلات اقتصادی حل می شود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب پاسدار حقوق همه ملت است،  گفت: مقام معظم رهبری چندین بار بر رفع همه تحریم ها تاکید داشته اند. اما آمریکایی ها سعی دارند تحریم های اصلی را برنداشته و تحریم های دیگر را بردارند.

کوشکی ادامه داد: اگر رهبر انقلاب می فرمایند ما باید عمل به تعهدات طرف مقابل را راستی آزمایی کنیم برای این است که ببینیم آیا این تعهداتی که می دهند مانند گذشته تنها روی کاغذ است یا در عمل هم گشایشی صورت خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش رئیس جمهور برای رفع مشکلات گفت: آقای رئیسی توانسته روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه را بدون برجام ۱۰۰ درصد بهتر کند و این باید در حوزه های دیگر هم از سوی دولت ادامه پیدا کند.

وی گفت: مردم می گویند آیا برجام مشکل ما را حل خواهد کرد؟ من به عنوان یک دانشجو در این حوزه می گویم به آمریکا هیچ اعتمادی نیست و دولت هم باید در حوزه اقتصاد به گونه ای عمل کند که مردم به جای دل بستن به برجامی که سر و ته ندارد به دولت خودشان دل ببندند.

کوشکی با بیان اینکه من موافق خروج از برجام نیستم، گفت: اروپایی ها امروز زیر فشار شدید مردم خود هستند و اگر می خواهند از این فشار آزاد شوند باید در گام اول به امریکا فشار بیاورند تا پول های بلوکه شده ما آزاد شود، اگر هم قرار باشد ما قدمی برداریم باید بعد از آزادی پول های بلوکه شده ما باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید