ناگفته‌های ظریف درباره لو رفتن فایل صوتی‌اش/ سردار سلیمانی نبود؛ بعد از استعفا به دولت بر نمی‌گشتم

کدخبر: ۵۰۶۵۹۶
ظریف گفت: من واقعا عاشق شهیدسلیمانی بودم و با همدیگر رفیق نزدیک بودیم. اگر شهیدسلیمانی نبود، من هرگز بعد از آن استعفا به دولت بازنمی‌گشتم.
ناگفته‌های ظریف درباره لو رفتن فایل صوتی‌اش/ سردار سلیمانی نبود؛ بعد از استعفا به دولت بر نمی‌گشتم

به گزارش اقتصادنیوز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، در گفتگویی تفصیلی به بیان نکاتی پیرامون ماجرای لو رفتن فایل صوتی، ماجرای استعفایش پس از سفر بشار اسد به تهران و ... پرداخته است.

بخشی از گفتگوی ظریف با روزنامه صبح نو را در ادامه می خوانید. 

ظریف: مردم به خاطر رای به روحانی تنبیه شدند/ بدم نمی‌آمد که آقای لاریجانی رییس‌جمهور بشود

وقتی در شامگاه روز یکشنبه 5اردیبهشت فایل مصاحبه جنابعالی، آن هم از تلویزیون ایران‌اینترنشنال منتشر شد، اولین حالی که پیدا کردید چه بود؟

 البته من پنج‌شنبه خبردار شدم که فایل درز کرده است؛ آقای [حسام‌الدین] آشنا به من زنگ زد یا برایم پیام گذاشت که ما اطلاعاتی داریم که فایل درز کرده و امیدواریم که منتشر نشود اما خواستم بدانی که درز کرده است. به آقای آشنا گفتم من که حوصله نمی‌کنم هفت ساعت صحبت‌های خودم را دوباره گوش کنم اما از شما خواهش می‌کنم که تکست(متن) مصاحبه را برایم بفرستید. ایشان هم گفت که همان روزی که ما برایت صوت را فرستادیم، تکست را هم فرستاده بودیم؛ من هم اصلا حوصله نکرده بودم CD را باز کنم و ببینم CD را در کامپیوتر دفترم گذاشتم اما باز نشد. یکی از همکاران را به دفترم آوردم و سی‌دی را برایم روی فلش ریخت اما فرصت نکردم حتی آن را باز کنم.

ظریف: بعد از دی 96 به روحانی گفتم کناره گیری کند

بعد دیدم که [همراه صوت] تکست هم هست. این چیزی که گفتم برای روز پنج‌شنبه بود. بعد از آن، دو نفر از اصلاح‌طلبان به من زنگ زدند و گفتند که ما شنیده‌ایم یک چنین فایلی از تو لو رفته و حرف‌هایی راجع‌به موضوعاتی داری. این دو نفر، از اصلاح‌طلبان متعادل و از رفقای مشترک با مرحوم شهیدسلیمانی بودند؛ به من گفتند که سعی می‌کنیم، نوار را برایت پیدا کنیم. 

این برای چه روزی است؟

 برای همان پنج‌شنبه.
 
یعنی بعد از گفت‌وگو با آقای آشنا.

بله. صبح فردای آن روز، نوار را برایم پیدا کردند.
 
منبع اطلاعاتی آقای آشنا یا این دو اصلاح‌طلب چه بود که شما را از درز نوار مطلع کردند؟

نمی‌دانم. لذا من می‌دانستم که این ماجراها در راه است. من از قبل، برنامه سفر به عراق و قطر و چند کشور دیگر را که سفرهای رمضانی بودند داشتم. قرار بود بعدازظهر برای افطار به چند کشور بروم و برگردم که به هم ریخت و قرار شد پشت سر هم بروم و [برای همین] چهار-پنج روز از روزه‌ام را از دست دادم.
 
بنابراین، هجمه‌ای را که شکل گرفت پیش‌بینی می‌کردید.

بله، پیش‌بینی می‌کردم. دیدم تکه‌هایی [از نوار را] که انتخاب کرده‌اند، تکه‌های کاملا جهت‌داری است و برای این است که ایجاد فشار کند. دو تا نوار بود؛ یکی، سه‌ساعته و دیگری چهارساعته که فقط سه‌ساعته بیرون آمد. احساس می‌کردم که یک طراحی‌ای وجود دارد...
 
کل هفت ساعت درز کرد یا فقط همان سه‌ساعتی بود که منتشر شد؟

واقعا نمی‌دانم.
 
چون بعدها در کلاب‌هاوس فرمودید که دوستان! ترجیح دادند، فقط سه ساعت را بیرون بدهند.

جز توطئه هیچ دلیل دیگری برای این کار نمی‌بینم اما خدا می‌داند.
 
یعنی تحلیل‌هایی که درباره عامل و آمر انتشار صوت، مطرح شد...

هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند و بعید هم می‌دانم به نتیجه برسد.
 
بعد از انتشار صوت، با آقایان لیلاز یا آشنا صحبتی داشتید؟

برای چه؟
 
برای اینکه تحلیل و نظرشان را بدانید.

با آقای لیلاز بعد از مصاحبه صحبت نکردم و راستش را بخواهید قبل از مصاحبه هم صحبت نکرده بودم. من آقای لیلاز را می‌شناختم و در جلسات بزرگ او را دیده بودم اما هیچ‌وقت دونفری با هم صحبت نکرده بودیم. با آقای آشنا هم... وقتی این اتفاقات افتاد، من در سفر بودم. آقای [محمود] واعظی جلساتی گذاشتند که ازطرف وزارت خارجه آقای [سعید] خطیب‌زاده شرکت می‌کرد. من در این جلسات هم نبودم.
 
برگزاری جلسه برای واکاوی موضوع و اینکه چه واکنشی باید داشت، بود؟

بله؛ اینکه ریاست‌جمهوری باید چه کند.
 
اطلاعی دارید که چه موضوعاتی در این جلسات مطرح شد؟

اطلاع دارم چه موضوعاتی مطرح شد اما علاقه‌ای ندارم واردش بشوم.
 
این صوت چقدر در کناره‌گیری شما از رقابت...

آقاجان! من اصلا نبودم که کناره بگیرم(خنده).
 
معذرت می‌خواهم! اعلام عدم علاقه‌مندی(خنده). چون آقای محمد عطریانفر در مناظره‌ای تصریح داشتند که این صوت روی رفتار انتخاباتی شما تاثیر گذاشت.

 خیر اصلا. من آقای عطریانفر را خیلی دوست دارم. ایشان هم جزو کسانی بود که خیلی به من اصرار می‌کرد بیایم؛ ایشان خوب می‌داند که من هیچ‌وقت نپذیرفتم. ایشان از طرف داماد من، مدام به من پیغام می‌داد که بیا و من هر دفعه خیلی سفت می‌گفتم که نمی‌آیم. داماد من از کسانی بود که می‌گفت تو بالاخره لحظه آخر می‌آیی؛ من هم می‌گفتم ثابت می‌کنم که اشتباه می‌کنی. البته صحبت دامادم دلیل داشت؛ سر وزیرخارجه‌شدنِ من، می‌گفت که تو آخر وزیر می‌شوی اما من می‌گفتم که هیچ‌وقت نمی‌شوم(خنده). می‌گفت این دفعه هم مثل آن دفعه می‌شود. من هم می‌گفتم که این مورد فرق دارد؛ اولا این شرایط با آن شرایط فرق می‌کند و ثانیا من می‌دانستم که می‌توانم وزیر خارجه بشوم اما می‌دانم که رییس‌جمهوری، بَلَد نیستم.
 
آقای دکتر! فراموش کردم این سوال را از شما بپرسم. شما فرمودید که اصلاح‌طلبان به دلیل مشاهده محبوبیت‌تان، از همان سال1392 برای نامزدی شما در انتخابات1400 برنامه‌ریزی کرده بودند...

در نظرسنجی‌ها نیز همین‌طور بود. در نظرسنجی‌های مریلند و جاهای دیگر، محبوبیت من در یک دوره‌ای به بالای 90درصد رسید.
 
جنابعالی و سردار سلیمانی.

سردار سلیمانی آن موقع 60 و خرده‌ای درصد بود. البته اشتباه نشود؛ من دارم درباره مقطع زمانی سال93 صحبت می‌کنم. بعد از آن، محبوبیت سردارسلیمانی خیلی بالا رفت.
 
در نوار هم به پیشی‌گرفتن محبوبیت شهیدسلیمانی از خودتان، اشاره فرمودید.

بله؛ خیلی بیشتر از من بود و این نشان می‌دهد که مردم روش ایشان را می‌پسندند و ما نوکر مردمیم.
 
اشاره شما به اینکه مردم، مقاومت و چهره‌های مقاومت مثل شهیدسلیمانی را می‌پسندند و درواقع مردم خودشان مقاومت را انتخاب کرده‌اند، باعث هجمه اپوزیسیون خارج و حتی برخی در داخل علیه شما شد.

 بله. شما فراموش نکنید که اولین مسوول غیر نظامی کشور که تحریم شد، من بودم و دلیل تحریم مرا هم که می‌دانید چیست؟
 
خیر.

حمایت از رهبری؛ یعنی گفتند این ظریف، سخنگوی رهبری است. آقای رئیسی و آقای محسن رضایی هم به همین علت تحریم شدند اما چندین ماه بعد از من.
 
اپوزیسیون خارجی و ضدانقلاب، عناوینی به شما نسبت می‌دادند که من جسارت نمی‌کنم در حضورتان بگویم.

ماله‌کش نظام؛ و...(خنده).
 
باتوجه‌به این فضایی که علیه شما بود، اصلاح‌طلبان در مقطع 1399 و 1400 باز هم احساس می‌کردند محبوبیت شما بالاست؟

بله؛ اصلاح‌طلبان و خیلی از اصولگرایان [این محبوبیت را] احساس می‌کردند. ببین عزیزم! من احساس می‌کردم که رأی‌آوری و قابلیت رای‌گرفتن بالایی دارم. با این همه تبلیغاتی که علیه من شد از صداوسیما گرفته تا [شبکه] من‌وتو... و شاید علیه هیچ‌کسی به اندازه من اینقدر حمله نشده باشد اما شما ببینید وضعیت من در نظرسنجی‌ها چگونه بود.
 
یعنی تصور می‌کردید، هرچه فشار و حمله علیه شما بیشتر شود به همان اندازه محبوب‌تر می‌شوید؟

 بله. بعد از سخنرانی حضرت‌آقا(سخنرانی واکنش به نوار) که آن هم برای خودش داستانی دارد...

 سخنرانی ایشان جزو سوالات من نیست. آیا می‌خواهید خودتان درباره آن صحبت کنید؟

خیر نمی‌خواهم. بعد از آن سخنرانی، یک هشتگی شروع شد؛ ظریف تنها نیست. من فورا به همه دوستان رسانه‌ای که داشتم، گفتم که من خواهش می‌کنم این هشتگ را بردارید چون می‌گفتم من در برابر چه کسی تنها نیستم؟ 40سال است که تمام زندگی‌ام را برای دفاع از جمهوری اسلامی و رهبری گذاشته‌ و کتکش را هم خورده‌ام؛ حالا بیایم و بگویم در برابر آقا تنها نیستم؟ یعنی چه؟ مگر من در برابر آقا هستم که می‌گویید من تنها نیستم؟ این همان بازی قطبیدگی است که بازی غالب سیاسی است؛ همان قطبیدگی که دوستان تلاش کردند میان ظریف و سلیمانی ایجاد کنند. من واقعا عاشق شهیدسلیمانی بودم و با همدیگر رفیق نزدیک بودیم. اگر شهیدسلیمانی نبود، من هرگز بعد از آن استعفا به دولت بازنمی‌گشتم.
 
اواخر اسفند 1397.

 من تاریخ‌ها یادم نیست.
 
بعد از سفر بشار اسد به تهران.

 بله. هرگز بازنمی‌گشتم؛ آن کسی که باعث شد من بازگردم، شهیدسلیمانی بود. رابطه ما اینطوری بود اما دوستان سعی کردند میان من و شهیدسلیمانی، قطبیدگی ایجاد کنند. لذا هر دو جناح تلاش داشتند قطبیدگی ایجاد کنند اما من اعتقادی به این قطبیدگی ندارم. در همان نوار توضیح می‌دهم که چرا حضرت‌آقا می‌فرمایند: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام». ایشان باید این را بگویند چون رهبری هیچگاه نفرمودند که امنیتی یا اقتصادی یا نظامی هستند. رهبری، انقلابی است و وجه پیوستگی ما به همدیگر، انقلابی‌بودن است و ایشان، مظهر این وجه پیوستگی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید