شرایط سخت دموکرات ها

برجام به گروگان گرفته شد/ آمریکا به سیاست یک بام و دو هوای خود پایان می‌دهد؟

کدخبر: ۵۰۷۴۴۱
جو بایدن در یادداشتی با عنوان «چرا به عربستان سعودی سفر می‌کنم» که روز شنبه در نشریه واشنگتن‌پست منتشر شد، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص برخی مباحث سیاست خارجی آمریکا پرداخت.
برجام به گروگان گرفته شد/ آمریکا به سیاست یک بام و دو هوای خود پایان می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رئیس‌جمهور ایالات متحده در حالی در یادداشت خود در نشریه «واشنگتن پست» در بیان اهداف سفر به عربستان سعودی، از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به عنوان دستاورد دولت خود یاد کرده است که به نظر می‌رسد این یادداشت بیش از آنکه پیامی به رهبران خاورمیانه باشد، پیامی برای مصارف انتخاباتی در ایالات متحده است.

جو بایدن در یادداشتی با عنوان «چرا به عربستان سعودی سفر می‌کنم» که روز شنبه در نشریه واشنگتن‌پست منتشر شد، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص برخی مباحث سیاست خارجی آمریکا پرداخت. 

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این یادداشت که به سیاست واشنگتن در قبال ایران اختصاص یافته است، می‌نویسد: زمانی که دولت قبل در شورای امنیت سازمان ملل به دنبال محکوم کردن ایران بود، ایالات متحده خود را منزوی و تنها دید؛ اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد.  

وی می‌افزاید: در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. ماه گذشته، بیش از ۳۰ کشور به ما پیوستند تا عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را محکوم کنند.

آنچه جو بایدن پیش از سفر به خاورمیانه در رابطه با برجام و دستاورد صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران مطرح کرده است، بیش از آنکه پیامی خطاب به رهبران منطقه باشد، پیامی برای سیاست داخلی یا به بیان بهتر پیامی برای مصرف داخلی در ایالات متحده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در حالی در یادداشت خود از لزوم بازگشت ایران به توافق هسته‌ای سخن گفته است که بازگرداندن آمریکا به این توفق یکی از شعارهای انتخاباتی وی برای شکست دونالد ترامپ، نامزدی بود که در ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ مصادف با ۸ می ۲۰۱۸ رسما خروج این کشور از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد.

هدف جو بایدن برای سفر به عربستان سعودی و اسرائیل که در آستانه انتخابات کنگره انجام می‌شود از طرفی تلاش برای متقاعد کردن ریاض برای افزایش تولید نفت است تا بتواند از افزایش قیمت انرژی در ایالات متحده و به تبع آن تورم جلوگیری کند و از سوی دیگر با سفر به تل‌آویو تجدید عهدی با لابی‌های صهیونیست خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در این سفر تلاش می‌کند تا عربستان سعودی را برای پیوستن به توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط با اسرائیل با خود همراه کند که همگی اهدافی تماما انتخاباتی و به منظور کسب دستاورد برای ارائه در مقابل جمهوری‌خواهان هستند.

در این میان بیان این موضوع که وی توانسته ایران را پس از دوران ترامپ در انزوا قرار دهد و فشار حداکثری را هم بر تهران حفظ کند با هدفی جز مصارف انتخاباتی بیان نشده است. 

چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا که با گذشت یک سال و نیم از دوران ریاست‌جمهوری خود حالا با انتخاباتی مواجه است که نه تنها بصورت سنتی به ضرر جناح ساکن در کاخ سفید رقم می‌خورد بلکه این بار با توجه به عدم موفقیت جو بایدن در تحقق شعارهای انتخاباتی و همچنین وقوع بحران اوکراین شرایط سختی را برای دموکرات‌‌ها ایجاد کرده است. 

 در این شرایط، پروسه احیای برجام نیز گروگان سیاست خارجی آمریکا و اهداف انتخاباتی جو بایدن و دموکرات‌ها قرار گرفته است و مشخص نیست آیا جو بایدن توان اتخاذ تصمیم برای تحقق یکی از مهمترین شعارهای انتخاباتی خود خواهد داشت یا خیر و آیا به سیاست یک بام و دو هوای خود در قبال برجام پایان می‌دهد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید