تضعیف جریان منتقدِ مصلح و مخالفِ آشوب و براندازی

پیام بهزاد نبوی درباره پیامدهای بازداشت تاج‌زاده

کدخبر: ۵۰۷۹۴۶
اقتصادنیوز: اعتماد در گزارشی پیام بهزادنبوی نایب‌رئیس مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره بازداشت سیدمصطفی تاج‌زاده را منتشر کرد.
پیام بهزاد نبوی درباره پیامدهای بازداشت تاج‌زاده

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: «چریک پیر»، «فعال سیاسی اصلاح‌طلب»، «دست راست شهید رجایی» و... بخشی از عناوینی است که در فضای رسانه‌ای و عمومی کشور برای معرفی بهزاد نبوی ثبت شده است. چهره‌ای که از سال‌های قبل از انقلاب تا سال‌های پس از انقلاب همواره در بطن تحولات و رخدادهای جامعه قرار داشته و در بزنگاه‌ها راهکارهای عملی ارایه کرده است. شمایلی که حتی در اتمسفر خاص قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز حاضر نشد دست از کنشگری فعال بکشد و به راه و روش برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از سکوت در انتخابات و بی‌عملی سخن بگوید. بنابراین در روم‌های کلاب هاوس حاضر شد و درخصوص ضرورت مشارکت در انتخابات و حمایت از نامزد نصفه و نیمه موجود گروه‌های میانه‌رو سخن گفت. این‌بار چریک پیر عرصه سیاست کشور به بهانه دستگیری تاج‌زاده قلم به دست گرفته و خطاب به ملت ایران سخن می‌گوید. بهزاد نبوی با بازخوانی آرمان‌ها، اهداف و هنجارهای دوران قبل از انقلاب و سال‌های پس از آن، حرکت‌های دهه اخیر مردم را احیای همان آرمان‌ها و اهداف برمی‌شمارد که باید از سوی سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان به رسمیت شناخته شود. در روزهایی که همچنان موضوع برخوردهای سلبی با فعالان سیاسی و فرهنگی در تیررس تحلیل‌های عمومی جامعه و صاحب‌نظران قرار دارد، خواندن عبارات نبوی، دورنمای پیش روی نیروهای سیاسی برای کنشگری فعال را نمایان می‌کند. نبوی در فراز ابتدایی نامه خود بعد از ذکر نام خداوند خطاب به ملت شریف ایران می‌نویسد: «انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، به عنوان مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر، به دنبال تحقق اهداف تاریخی متعالی و تحقق‌نیافته یک ملت بود و انقلابیون حامل این انقلاب با همه تکثری که داشتند، به دنبال تحقق استقلال واقعی کشور، ایجاد آزادی‌های سیاسی و استقرار «حکومت جمهوری، همان‌گونه که در تمامی جهان متداول است» بودند. همچنین اکثریت قاطع ملت، به دلیل دیندار بودن، حاکمیت تعالیم دینی سازگار با اهداف پیش گفته را دنبال می‌کردند.»

نبوی در ادامه تاکید می‌کند: «حرکت بزرگ اصلاحی مردم در سه دهه اخیر نیز، چیزی جز احیا و تقویت همان اهداف متعالی ملت در جریان انقلاب را هدف خود قرار نداده بود و اصلاح‌جویان، در پی زدودن پیرایه‌ها و کژی‌های ایجاد شده در مسیر مستقیم تحقق میثاق‌های اولیه ملت و حاکمیت برآمده از انقلاب بودند و هستند. طریق اصلاح‌گری قانونی، ممکن‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه رسیدن به اهداف متعالی ملت است، هر چند طی این مسیر، مستلزم پشتکار، صبر و تحمل و اصرار و پافشاری بر روش‌هایی است که دستاوردهای آن تدریجی اما ماندگار و مستحکم است.»

او براساس این منطق استدلالی نتیجه‌گیری می‌کند: «برمبنای همین باور، دستگیری برادر عزیزم، سیدمصطفی تاج‌زاده، یار سال‌های طولانی انقلاب و اصلاح‌جویی را اقدامی ناصحیح و نابخردانه در جهت تضعیف جریان منتقدِ مصلح و مخالفِ براندازی و آشوب و خشونت می‌دانم. اینجانب علی‌رغم وجود برخی اختلاف‌نظرها در جزییات روش‌های پیشبرد جریان اصلاح‌گری که با او دارم، معتقدم هیچ‌گاه از مسیر عمومی این جریان خارج نشده و ارایه‌کننده یکی از محکم‌ترین منطق‌ها و دلایل برای پرهیز از خشونت و لزوم ایجاد وفاق ملی و همگانی است که در سایه آن همه گرایش‌های متفاوت و متکثر ایرانیان می‌توانند زیر چتر نظام جمهوری اسلامی، براساس قانون به فعالیت و رقابت سیاسی بپردازند و داوری نهایی ملت را به عنوان فصل‌الخطاب پذیرا باشند.»

نبوی در فراز پایانی این نامه می‌نویسد: «اینجانب از مسوولان ذی‌ربط می‌خواهم اجازه ندهند بدخواهان کشور که خواسته یا ناخواسته، می‌توانند پیش‌برنده اهداف نفوذ دشمنان ملک و ملت باشند، با زمینه‌سازی اقداماتی از جمله دستگیری مصطفی تاج‌زاده و فعالان سایر اقشار مطالبه‌گر ملت در اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، کینه و تخاصم و دوقطبی‌سازی را افزایش دهند. در ضمن فرصت را مغتنم می‌شمرم و برای چندمین بار یادآور می‌شوم که حل مشکلات عدیده موجود، خصوصا در زمینه وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم، مستلزم رفع موانع موجود در عرصه سیاست خارجی کشور است و مصرانه از مسوولان مربوط می‌خواهم فرصت کنونی را برای رفع تنگناها و ایجاد گشایش از دست ندهند. بهزاد نبوی؛ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید