مصوبه مجلس آمریکابرای جلوگیری از فروش اف-‌۱۶ به ترکیه!

کدخبر: ۵۰۸۳۱۶
اقتصادنیوز: قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند از فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه جلوگیری کند.
مصوبه مجلس آمریکابرای جلوگیری از فروش اف-‌۱۶ به ترکیه!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی قبل‌تر طرحی را به تصویب رساند که در صورت تبدیل شدن به قانون می‌تواند در طرح «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش جنگنده‌های ۱ف-۱۶ به ترکیه مانع ایجاد کند.

طبق گزارش رویترز، این طرح که توسط «فرانک پالون» و «کریس پاپاس» به عنوان متمم لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد شده بود با ۲۴۴ رأی موافق در برابر ۱۷۹ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

این تازه‌ترین تلاش از سوی اعضای کنگره آمریکا برای اعمال کنترل بر فروش جنگنده‌های ساخت شرکت لاکهید مارتین به ترکیه به عنوان یکی از متحدان عضو ناتو است.

متمم مورد نظر از دولت ایالات متحده می‌خواهد تا زمانی که نمی‌تواند اطمینان حاصل کند فروش جنگنده به ترکیه در راستای منافع ملی ایالات متحده است و از آنها برای پروازهای مکرر و بدون مجوز بر فراز یونان استفاده نمی‌شود از انجام این معامله خودداری کند.

با وجود این، تصویب این طرح در مجلس نمایندگان به معنای تبدیل شدن آن به قانون نیست. لایحه بودجه دفاعی آمریکا بعد از تصویب در مجلس نمایندگان بایستی در دیگر شاخه قانونگذاری کنگره یعنی مجلس سنا هم به تصویب برسد. چنانچه طرح موازی مصوبه مجلس نمایندگان در نسخه‌ای از لایحه بودجه دفاعی که در سنا به تصویب می‌رسد هم مورد موافقت قرار بگیرد، مفاد آن به مصوبه کنگره تبدیل می‌شود و در مرحله بعد باید به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد تا به قانون تبدیل شود.

ایدن هفته گذشته و در پایان نشست سران ناتو در مادرید طی یک کنفرانس مطبوعاتی، بر لزوم فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه و به‌روز کردن ناوگان این کشور تاکید کرده بود. امری که در دیدارش با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز به آن اذعان داشت.

رئیس جمهور ترکیه در ماه مارس گفته بود که «خلوصی آکار» وزیر دفاع کشورش در حال مذاکره با طرف آمریکایی در مورد خرید جنگنده های اف-۱۶ است و وضعیت گفت‌وگوها در این زمینه مثبت پیش می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید