درخواست فوری مجارستان از اتحادیه اروپا

کدخبر: ۵۰۸۴۲۹
اقتصادنیوز: ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تحریم‌ها علیه روسیه را «شلیک اتحادیه اروپا به ریه خود» خواند و این نهاد را به اصلاح سیاست خود در این باره فراخواند و گفت: تحریم‌های روسیه ما را بیشتر مجازات می‌کند.
درخواست فوری مجارستان از اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نخست وزیر مجارستان با اشتباه خواندن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، این نهاد را به لغو تحریم‌ها فراخواند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ویکتور اوربان امروز تحریم‌ها علیه روسیه را «شلیک اتحادیه اروپا به ریه خود» خواند و این نهاد را به اصلاح سیاست خود در این باره فراخواند.

وی در اظهاراتی که از رادیو ملی مجارستان پخش شد، گفت: در ابتدا فکر می‌کردم فقط به پای خودمان شلیک کرده‌ایم، اما اقتصاد اروپا به ریه خود شلیک کرده و خفه شده است.

اوربان افزود: کشورهایی هستند که خود را به سیاست تحریم متعهد می‌دانند اما بروکسل باید بپذیرد که اشتباه کرده و به اهداف خود نرسیده است و حتی تاثیر عکس داشته است.

وی افزود: تحریم های روسیه ما را بیشتر مجازات می کند.

نخست وزیر مجارستان از مخالفان سرسخت تحریم بیشتر نفت روسیه بود که در اوایل ژوئن توسط اتحادیه اروپا در بسته ششم تحریم‌هاعلیه روسیه به تصویب رسید. اتحادیه اروپا با معافیت نفتی یک خط لوله که مجارستان به آن وابسته است، به اوربان امتیاز داده بود.

اوربان اعلام کرد: بروکسل معتقد بود که با سیاست تحریم، روس ها را جریمه می کند، اما بیشتر ما را تنبیه کرد.

مجارستان که ۶۵ درصد نفت و ۸۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند روز چهارشنبه برای پاسخ به بحران انرژی وضعیت اضطراری اعلام کرد. در این وضعیت، افرادی که بیشتر از میانگین گاز و برق مصرف می کنند باید مازاد را به قیمت بازار بپردازند و نه با تعرفه تنظیم شده.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید