اردوغان تهدید کرد /مانع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می شویم

کدخبر: ۵۰۹۱۱۴
رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تهدید کرد که در صورت عدم رعایت شرایط تعیین شده از سوی کشورش، آنکارا روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را متوقف خواهد کرد.
اردوغان تهدید کرد /مانع پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو می شویم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از العربیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دوشنبه در پایان جلسه دولتی با بیان اینکه کشورش در مورد ادامه گسترش ناتو موضع کاملاً روشنی اتخاذ کرده، گفت: یک بار دیگر یادآوری می‌کنم که اگر سوئد و فنلاند اقدامات لازم برای اجرای شروط ما را انجام ندهند، عملیات الحاق را متوقف خواهیم کرد.

وی همچنین ادامه داد: ما شاهد هستیم که خصوصا سوئد تصویر خوبی در این زمینه ارائه نداده است.

رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر در نشست سران ناتو که اواخر ژوئن در مادرید برگزار شد، از سوئد و فنلاند خواست تا سهم خود را در مبارزه با "تروریسم " ایفا کنند و آنها را به "ایجاد پناهگاه امن برای فعالان کرد" متهم کرد.

در آن زمان، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان در ازای موافقت با پیوستن این دو کشور به ناتو، آنچه را «همکاری کامل» فنلاند و سوئد علیه پ‌ک‌ک و متحدانشان می‌خواند، به دست آورده است.

در ماه مه، فنلاند و سوئد رسما درخواست‌هایشان را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و به این ترتیب موضع بی‌طرفی چند دهه‌ای خود در قبال این ائتلاف را به بهانه تغییر در محیط امنیتی اروپا که به گفته آنها ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوده، کنار گذاشتند.

درخواست‌های عضویت این دوکشور در ابتدا توسط ترکیه به دلیل حمایت طولانی مدت این کشورها از "حزب کارگران کردستان" ترکیه (پ.ک.ک) که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی و تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، بلوکه شد.

با این حال، این سه کشور بعدا و در ماه گذشته میلادی یک یادداشت امنیتی امضا کردند و روند الحاق آنها در ماه گذشته میلادی قبل از برگزاری نشست سران ناتو در مادرید، از بن‌بست خارج شد. آنها توافق کردند که همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله علیه پ.ک.ک را تقویت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید