افشاگری سی‌ان‌ان درباره وحشت عمیق آمریکا از چین

کدخبر: ۵۰۹۸۲۷
اقتصادنیوز: شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد: کاخ سفید از برقرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایوان به دلیل سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره نگرانی عمیق دارد.
افشاگری سی‌ان‌ان درباره وحشت عمیق آمریکا از چین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نگران است که سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، منجر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز تایپه پکن شود.

اسپوتنیک گزارش داد، شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی در این خصوص اعلام کرد: پیشتر «بایدن» با استناد به موضع پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفته بود که سفر پلوسی به تایوان در حال حاضر ایده خوبی به نظر نمی رسد و «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز هشدار داده بود که در صورت سفر «نانسی پلوسی»، پکن تصمیم موثری را اتخاذ خواهد کرد.

علاوه بر این، منبع آگاه مذکور در ادامه گفت که پکن ممکن است هواپیماهای جنگی را نیز به منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره تایوان بفرستد، کاری که در چند ماه گذشته نیز بارها انجام داده است.

به گفته این منبع آگاه، پلوسی قصد دارد در هفته های آینده به جزیره تایوان سفر کند.

«سابینا چانگ» نماینده اقتصادی و فرهنگی تایپه در ایالات متحده به سی ان ان ادعا کرد که تایوان «هیچ اطلاعاتی در مورد سفر برنامه ریزی شده مذکور دریافت نکرده است»!

به گزارش اسپوتنیک، در ابتدا قرار بود سفر هیئت آمریکایی به ریاست پلوسی به تایوان در ماه آوریل انجام شود. گزارش شده است که این سفر که اعتراض تندی را از سوی پکن به دنبال خواهد داشت، می تواند اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره از سال ۱۹۹۷ باشد. بعداً «درو همیل» از اعضای برجسته کنگره در این باره گفت که تست کرونای پلوسی مثبت شده است و این دیدار برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

وزارت امور خارجه چین سپس برای پلوسی آرزوی بهبودی کرد و از واشنگتن خواست تا سفر به این جزیره را که پکن آن را متعلق به خود می‌داند را به تعویق نیاندازد؛ بلکه آن را لغو کند.

تایوان، جزیره ای خودمختار در شرق چین است، اما تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می داند.

دولت آمریکا علی رغم اعتراض های پکن در سال های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان های جدایی‌ طلب این منطقه را افزایش داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید