آمریکا خواستار مذاکره با مکزیک شد

کدخبر: ۵۰۹۹۲۵
اقتصادنیوز: آمریکا خواستار مذاکره با مکزیک برای حل مناقشه انرژی شد که شکست این مذاکرات، در نهایت می تواند منجر به گران شدن تعرفه های صادراتی آمریکا شود.
آمریکا خواستار مذاکره با مکزیک شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک مقام ارشد بازرگانی دولت مکزیک اعلام کرد، مکزیک برای حل و فصل اختلافات خود با آمریکا و کانادا بر سر سیاست های انرژی که ادعا می شود که مکزیکوسیتی ناقض پیمان تجاری منطقه ای است، گفت و گوهای صریح و علنی خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، درخواست مذاکره آمریکا و کانادا از مکزیک پس از اعلام نگرانی شرکت های خصوصی این کشورها در این خصوص مطرح می شود که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک برای تشدید کنترل کشور بر تولید نفت و برق، با آنها رفتار ناعادلانه ای داشت و توافق نامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا موسوم به USMCA را نقض کرده است.

این درخواست به رهبری آمریکا برای حل جدی ترین اختلاف تجاری بین واشنگتن و مکزیکوسیتی از زمان اجرایی شدن توافق تجاری USMCA در دو سال پیش است. کارشناسان معتقدند، شکست این مذاکرات، در نهایت می تواند به گران شدن تعرفه های صادراتی آمریکا منجر شود.

لوز ماریا دلامورا، معاون وزیر اقتصاد مکزیک، که مسئول  رسیدگی به اختلافات تجاری مورد بحث است، گفت که امیدوار است مذاکرات با مقامات آمریکایی به حل مشکلات منجر شود.

او گفت: «ما می‌خواهیم از این رایزنی استفاده کنیم... تا ببینیم چگونه می‌توانیم از طریق گفت‌وگوی آزاد به یک راه‌حل رضایت‌بخش متقابل برسیم. گفت و گوها بایستی باز، صریح و سازنده باشد که به ما امکان می دهد بر تفاوت ها غلبه کنیم.»

ناظران منطقه ای معتقدند، اگرچه دلامورا می گوید مکزیک به دنبال این است که ثابت کند که سیاست های انرژی این کشور توافق تجاری را نقض نمی کند، لحن آشتی جویانه او با مخالفت قاطع لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، در تضاد است.

اوبرادور روز جمعه گفت که در مورد این موضوع «ما تسلیم نخواهیم شد» و قول داد که بشدت به دفاع از دیدگاه انرژی ملی گرای خود ادامه دهد.

وی متعهد شده است که شرکت تولیدکننده نفت دولتی Petroleos Mexicanos (Pemex) و شرکت برق Comision Federal de Electricidad را احیا کند، که به گفته او برخی پیشتر عمداً آنها را «تخریب کردند» تا راه بازار انرژی را برای خارجی ها باز کنند.

نماینده تجاری آمریکا ادعا دارد اقدامات مکزیک برای حمایت از شرکت های دولتی، شرکت های آمریکایی را در مکزیک تضعیف کرده است.

اما د لا مورا می گوید مکزیک از اختلاف دیگرش با واشنگتن بر سر صنعت خودروسازی به عنوان ابزار چانه زنی استفاده نخواهد کرد.

وی گفت: "ما انتظار داریم این موضوع قبل از پایان سال میلادی حل شود و بسیار خوشبین هستیم که راه حل مطلوبی برای مکزیک پیدا کنیم. "

اواسط دی ماه، کانادا اعلام کرد که به هیئت حل و فصل اختلافات برای روشن کردن اختلافات خود با آمریکا در مورد نحوه اعمال قوانین مربوط به خودرو می‌پیوندد. .

طبق قوانین USMCA، آمریکا و مکزیک ظرف ۳۰ روز پس از درخواست آمریکا وارد رایزنی خواهند شد، مگر اینکه طرفین تصمیم دیگری بگیرند. اگر آنها موضوع را از طریق مشورت ظرف ۷۵ روز پس از درخواست آمریکا حل و فصل نکنند، آمریکا می تواند درخواست تشکیل هیئت حل اختلاف کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید