عربستان در حال مانع تراشی است؟

پشت پرده تحولات مذاکرات ایران و عربستان/ چرا ریاض سکوت کرده است؟

کدخبر: ۵۱۰۰۳۰
العرب نوشت: برخی ناظران مدعی هستند که صحبت مداوم ایرانی‌ها درباره گفت‌وگوها با عربستان و تلاش برای بزرگنمایی درباره محتوای آن و ارائه ابعاد نزدیکی سعودی- ایرانی به این گفت‌وگوها، همگی فاکتورهایی است که بیانگر وجود یک بحران پیچیده در ایران و نیاز این کشور به آرامش موقت در جبهه دشمنان منطقه‌ای است.
پشت پرده تحولات مذاکرات ایران و عربستان/ چرا ریاض سکوت کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، روزنامه قطری العرب در گزارشی به پشت پرده تحولات در گفت‌وگوهای ایران و عربستان در عراق پرداخته و نوشت:‌ در حالی که عربستان سعودی به سکوت اکتفا کرده است، ایران می‌گوید که جلسات گفت‌وگو میان تهران و ریاض همچنان در جریان است و قرار است از جلسات پنهانی به جلسات آشکار و از مسائل امنیتی به مسائل سیاسی تبدیل شود.

در ادامه این گزارش آمده است: ناظران بر این باورند که سکوت عربستان سعودی بیانگر احتیاط این کشور نسبت به صحبت درباره نزدیکی با ایران در میانه اختلافات بسیار میان دو کشور در بخش‌های مختلف منطقه خاورمیانه به ویژه یمن است؛ چراکه هرگونه تحسین این گفت‌وگوها به معنای پذیرش فعالیت‌های تهران تلقی می‌شود، به ویژه آنکه برگزاری جلسات گذشته انعکاسی بر رفتار ایران و گروه‌های مورد حمایت این کشور در خصوص منافع عربستان سعودی نداشته است.

العرب در بخش دیگری نوشت: برخی ناظران مدعی هستند که صحبت مداوم ایرانی‌ها درباره گفت‌وگوها با عربستان و تلاش برای بزرگنمایی درباره محتوای آن و ارائه ابعاد نزدیکی سعودی- ایرانی به این گفت‌وگوها، همگی فاکتورهایی است که بیانگر وجود یک بحران پیچیده در ایران و نیاز این کشور به آرامش موقت در جبهه دشمنان منطقه‌ای برای مواجهه با فشارهای غربی در موضوع پرونده توافق هسته‌ای و موضوع تحریم‌ها است که وضعیت ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این ناظران ادعا می‌کنند که ایران بحران دیگری نیز دارد که همان تحرکات مستمر اسرائیلی‌ها علیه ایران در خاک سوریه و تلاش برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران در خاک این کشور است. به گفته این ناظران تهران می‌خواهد با جدی کردن گفت‌گوها با عربستان سعودی، این کشور را برای عدم ورود به ائتلاف منطقه‌ای که واشنگتن قصد دارد علیه ایران تشکیل دهد، تشویق کند. ائتلافی که کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه‌ای به حضور در آن ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تحلیلگران حوزه منطقه خلیج فارس بر این باورند که عربستان سعودی هیچ امیدی برای گفت‌وگوها با ایران ندارد، با این حال، درهای گفت‌وگو را با هدف جلوگیری از عنوان کردن این مساله که عربستان در حال مانع تراشی است، باز گذاشته چراکه ریاض ترجیح می‌دهد در مواضعش نسبت به گفت‌وگو با ایران بر اساس منافعش احتیاط به خرج دهد.

عربستان سعودی و ایران تاکنون پنج دور گفت‌وگوهای دوجانبه را در بغداد پایتخت عراق برگزار کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید