فصل تغییرات رئیسی در دستگاه دیپلماسی؛ برکناری 40 سفیر

کدخبر: ۵۱۰۴۴۹
اقتصادنیوز: خراسان با اشاره به انتصاب 6 سفیر جدید از برکناری 40 سفیر دیگر سخن گفت.
فصل تغییرات رئیسی در دستگاه دیپلماسی؛ برکناری 40 سفیر
به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: سرانجام زمزمه ای که چند ماهی است وجود داشت در بخش اول به واقعیت پیوست و با دیدار هشت سفیر جدید ایران در شش کشور و یک سازمان بین المللی (دفتر ژنو و نیویورک سازمان ملل متحد) با رئیس جمهور ، حالا این هشت نفر باید چمدان ها را ببندند و عازم محل ماموریت خود شوند . دو ماه قبل بود که سعید خطیب زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه از تغییر حدود 40 نفر از سفرای ایران خبرداده بود ، هر چند خودش قبل از تغییر سفرا عوض شد و جایش را به ناصر کنعانی داد اما به نظر می رسد بعد از تغییر هشت نفره اخیر باید باز هم منتظر تغییرات دیگر باشیم به ویژه این که کشورهای مهمی مثل انگلیس ، سوئیس ، فرانسه ، ژاپن و ... همچنان یا بدون سفیر هستند  یا سفرای فعلی آن ها به پایان ماموریت خود رسیده اند .روز گذشته  ابراهیم رئیسی در دیدار با سفرای جدید ، سفیران را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تامین کنند. رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد سفرا بر اساس اهداف تعیین شده برای هر کشور از جمله میزان کمک به توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور، رعایت و بسط ارزش‌های اسلامی و انقلابی در رفتار فردی و خانوادگی سفرا و مقابله با هرگونه روابط ناسالم اقتصادی در حوزه مأموریت، آنان را موظف به تلاش برای تحقق نهایی اهداف و سیاست‌های کشور دانست.رئیسی برای سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک، لبنان، هند و همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک آرزوی موفقیت کرد.
تغییر مهم در نیویورک
اما مهم ترین تغییر در کادر دیپلماتیک ایران در میان این هشت نفر بدون شک کرسی نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک است که به نوعی مهم ترین نمایندگی خارجی هر کشوری از جمله ایران محسوب می شود . در هر دولتی غالبا برای این پست بسیار مهم، دیپلمات هایی کارکشته و نزدیک به دولت مستقر انتخاب می شوند از جمله کمال خرازی در دولت هاشمی ، نژاد حسینیان و محمد جواد ظریف در دولت خاتمی . در دولت احمدی نژاد نیز در سه سال اول برخلاف نظر احمدی نژاد، ظریف همچنان سفیر ایران در نیویورک بود و گفته می شد تاکید بر حضور ظریف در این جایگاه با نظر نهادها و شخصیت های عالی کشور بوده است. با این حال ظریف نیز در سال سوم دولت اول احمدی نژاد با بازنشستگی روبه رو شد و به تهران آمد و جایش را به محمد خزاعی داد که تا پایان دولت احمدی نژاد نماینده ایران در سازمان ملل بود . در دولت روحانی با این که نظر دولت، حمید ابوطالبی بود اما به دلیل ممانعت آمریکا از اعطای روادید به وی به بهانه مشارکت ابوطالبی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، سرانجام غلامعلی خوشرو عازم نیویورک شد . پس از خروج ترامپ از برجام و بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا بر سر برجام ، در اردیبهشت 1398 ، مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه و از نزدیک ترین دیپلمات ها به ظریف عازم نیویورک شد که تا امروز این مسئولیت را به رغم محدودیت های سخت دوره ترامپ و حتی یک دوره بیماری سرطان به عهده داشته است .
با اعلام دیدار سعید ایروانی سفیر جدید ایران در سازمان ملل با رئیس جمهور ، حالا او باید به قلب سیاسی جهان در نیویورک برود و نمایندگی دایم ایران در برج شیشه ای سازمان ملل در منهتن را تحویل بگیرد . در سوابق ایروانی کوله باری از تجارب دیپلماتیک نیست اما جایگاه هایی که در این چند سال داشته ، مهم و حساس بوده اند و همین باعث شده که او نیز به عنوان یک دیپلمات سرد و گرم چشیده به حساب آید. ایروانی پیش از این به عنوان کاردار سفارت ایران در بغداد، اولین دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی( در هشت سال حضور شمخانی) فعالیت کرده اما شاید نام ایروانی بیش از همه این ها در یک سال اخیر شنیده شده و تصویر او در چند ماه اخیر دیده شده باشد . جایی که او مذاکرات بسیار مهم میان ایران و عربستان را پس از 5 سال قطع روابط هدایت کرد و به جایی رساند که به گفته وزیر امورخارجه کشورمان تنها راه کوتاهی تا بازگشایی سفارتخانه ها باقی مانده و وزیرخارجه عراق به عنوان میانجی این مذاکرات از توصیه بن سلمان ولیعهد عربستان برای دیدار وزرای خارجه دو کشور در بغداد سخن می گوید .
سعید ایروانی، در جریان مذاکرات 5 دور اخیر میان تهران و ریاض در بغداد پایتخت عراق، ریاست هیئت مذاکره ‌کننده ایران با طرف سعودی را برعهده داشت و در تنها تصویر منتشرشده از پنجمین دور این مذاکرات در بغداد در اردیبهشت امسال ، ایروانی در کنار مصطفی الکاظمی رئیس جمهور عراق و «خالد الحمیدان» رئیس هیئت مذاکره‌ کننده سعودی و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان مشاهده شد.یک ماه و نیم پیش سایت تابناک به نقل از یک مقام مطلع نوشت به رغم این که حکم ایروانی سه ماه پیش از این امضا شده اما روادید نماینده جدید ایران در نیویورک تاکنون از سوی دولت آمریکا صادر نشده است و او در انتظار دریافت روادید برای استقرار در نیویورک است.  حالا با دیدار رئیس جمهور با ایروانی ، می توان گفت این روادید نیز صادر شده و او به زودی به جای تخت روانچی به نیویورک خواهد رفت تا در یکی از پرتلاطم ترین زمان ها در حوزه سیاست خارجی ، نمایندگی کشورمان را در سازمان ملل بر عهده بگیرد . حضور احتمالی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین ماموریت مهم ایروانی در نیویورک خواهد بود ، هرچند باید دید امسال برخلاف سال گذشته رئیسی عازم سازمان ملل خواهد شد یا خیر .
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید