ادعای گروسی درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ایران

کدخبر: ۵۱۰۶۹۴
اقتصادنیوز: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی بدون اشاره به اینکه تهران همچنان به تعهدات پادمانی پایبند است، گفت، ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا ادامه می‌دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته را تولید و از آن‌ها استفاده می‌کند.
ادعای گروسی درباره فعالیت‌های غنی‌سازی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از سی ان ان گروسی دوشنبه شب بدون اشاره به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت، ما اطلاعاتی مبنی بر اینکه ایران درحال تولید سلاح هسته‌ای است، نداریم. اما غنی‌سازی کنونی آن‌ها در سطح ۶۰ درصد است و به سطح نظامی ۹۰ درصد بسیار نزدیک می‌باشد. 

وی با ادعای اینکه ما نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد افزود، ایران باید تمام دوربین‌های نظارتی ما را احیا کند. تنها راه دستیابی به اعتماد، داشتن نظارت است. گفتن کلمات خوب کافی نیست.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای نتایج مورد نظر را نداشته است، این مذاکرات در مرحله حساسی است و اگر شکست بخورد وارد یک فاز بسیار نامشخص خواهیم شد.

گروسی در پایان مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران یک مشکل است که باید آن را حل کنیم. ما برای این کار هنوز زمان داریم اما این زمان کوتاه است. 

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران و در جمع خبرنگاران درباره تازه‌ترین خبرهای همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بسیار مهم است که مردم و مسئولان، حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند، ۲۰ سال است که غرب به جمهوری اسلامی اتهام ساخت بمب اتم را می‌دهد و هر روز آدرس جدیدی از محل ساخت آن. پرونده ایران مدام به شورای امنیت رفته و علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر شده است. 

اسلامی افزود: نتیجه مذاکرات ایران تاکنون به سند برجام رسیده است اما غرب همچنان اتهاماتی را بر مبنای اسناد ربایش شده و موارد ادعایی متوجه ایران می‌کند. اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود. ایران پذیرفت که ظرفیت فعالیت‌های خود را محدود کند تا اعتمادسازی اتفاق بیافتد، با این همه آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبودند. 

وی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار تاسف از لفاظی‌های صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران، گفت: جمهوری اسلامی هرگز فعالیت‌های پنهان و غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است. ایجاد ظرفیت آب سنگین یا دیگر زیرساخت‌های صنایع اتمی ایران، با هماهنگی آژانس بوده و اکنون هم تحت نظارت آژانس است. 

اسلامی تصریح کرد: کسی این تصور اشتباه را نداشته باشد که آژانس در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی ندارد، آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد. 

وی افزود: این دوربین‌های فراپادمانی بوده و به توافق نامه برجام مربوط است که در صورت بازگشت به این سند و اطمینان ایران از عدم شیطنت غرب، جمهوری اسلامی برای آن‌ها تصمیم خواهد گرفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید