توصیه امام جمعه شیراز به هیات های عزاداری در ایام محرم

کدخبر: ۵۱۱۴۱۸
اقتصادنیوز: خطیب جمعه شیراز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: هیات‌های عزاداری در ایام محرم حتما منبری داشته باشند و به مداح تنها اکتفا نکنند. قبل از مداحی خوب است که یک نفر از معارف این انقلاب امام حسین (ع) مطلبی ارائه کند و منبری ها هم پیام های عاشورا را گوشزد کنند.
توصیه امام جمعه شیراز به هیات های عزاداری در ایام محرم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اعتقاد به اینکه محوریت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) باید در همه مراسم مذهبی به ویژه عزاداری محرم با جدیت مدنظر باشد، گفت:مجالس امام حسین (ع) بایستی با شکوه برگزار شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌ های نماز جمعه شیراز  اظهار داشت:  آغاز ایام عزا و مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهادت امام حسین (ع) است و مسلما اوج معنویت و قرب به خدای متعال در قضیه عاشورا برای حضرت امام حسین (ع) پیش آمده است. این ایام ایامی است که طالبان معنویت بر سر سفره گسترده رحمت واسعه الهی بنشینند و آنچه می‌خواهند از برکت مجالس امام حسین (ع) می‌گیرند.

او با بیان اینکه به تناسب دهه عاشورا و ایام محرم یک سری مراقبت‌هایی باید داشته باشیم، گفت: مجالس امام حسین (ع) بایستی با شکوه برگزار شود البته این مراسم باشکوه است اما باید باشکوه تر برگزار شود.

 وی با اشاره به اینکه همه باید در عزاخانه میدان داری کنیم، گفت: شکوه و عظمت عزای امام حسین(ع) چشم دشمنان را کور می کند. دشمنان خودشان را کشتند که جوانان را به مسیر دیگری ببرند اما درس نمی گیرند که تا اسم امام حسین (ع) برده می شوند جوانان سینه زن امام حسین(ع) هستند؛ این عظمت برای شما تثبیت شده است.

آیت الله دژکام ادامه داد: وقتی وارد مراسم عزا می شوید خودتان را در محضر امام زمان ببینید. همه سربازان ایشان هستیم اینها مهم است مراقبات ایام عزا این چیزها است ، اینکه حس کنیم در حضور حضرت هستیم و او ما را نگاه می کند. اینها را باید به نوعی حضور قلب پیدا کنیم و احساس کنیم جلوی چشم امام زمان (عج) سینه می زنیم.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که هییت‌های عزاداری حتما منبری داشته باشند و به مداح تنها اکتفا نکنند. قبل از مداحی خوب است که یک نفر از معارف این انقلاب امام حسین (ع) مطلبی ارائه کند و منبری ها هم پیام های عاشورا را گوشزد کنند.

آیت الله دژکام بیان کرد:  منبری‌ها پیام های اخلاقی و نهضت عاشورا را به تفصیل ذکر کنند. ما صبر که نیاز امروز و هر روز جامعه است و شجاعت را که در مکتب امام حسین (ع) است آموختیم و
شاگردان هم باید در نسل‌های بعدی بیاموزند.

وی عنوان داشت: مبارزه با ظلم و ستم و بی عدالتی به هر شکل و نحوی منطق امام حسین (ع) است باید این درس‌ها را منبری‌ها بگویند و تکرار کنند و سایر احکام دین و مسائل اجتماعی ضرورت همدلی و اخوت هم بایستی به مردم گفته شود تا همه یاد بگیریم و عمل کنیم و جامعه آماده ظهور شود.

خطیب جمعه شیراز با بیان اینکه محوریت حرم مطهر برای هییت های سینه زن نیز مسئله بسیار بزرگی است، گفت: هیئات می‌بایست حضور دسته جمعی داشته باشند و عرض ادب کنند به حضرت احمد بن موسی. ایشان نواده امام حسین (ع) است اینکه هییات مسیری تعیین کنند که به زیارت منتهی نشود جالب نیست. 

 وی بیان کرد: بانوان هم مجالس زینبی خود را تقویت کنند چراکه در صحنه های مختلف حضور بانوان همیشه تأثیرگذار بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: نقش زن و نقش آفرینی بانوان و حماسه سازی بانوان در دهه محرم باید شکل بگیرد و مراسم را برگزار کنند و رسانه ها هم نسبت به مجالس امام حسین (ع)کم لطفی نکنند.

وی اضافه کرد: رسانه ها ممکن است ملاحظاتی داشته باشند اما سایت و کانال و رسانه تیتر اولش برای امام حسین (ع) باشد که عشق و محبت مردم را به امام حسین (ع) منعکس کنند این کار را در معامله با خدا انجام دهند همراهی کنند با قلب و دل ملت این را معمولا مراعات می کنند اما توقع ما این است.

دژکام گفت: عرصه رسانه عرصه نبرد با دشمن است؛ لذا رسانه باید آنچه لازم است در این نبرد نشان دهند تا انعکاس جهانی آن را نیز شاهد باشیم.

امام جمعه شیراز گفت: رهبر معظم اینجا را حرم سوم نام گذاشته و به جهات تبلیغی خیلی تاکید دارد و ما نباید فرض کنیم که تبلیغات فقط برای شیراز و استان فارس است.

دژکام بیان داشت: تبلیغات در حرم سوم نگاهش ملی و جهانی است و چون نگاه ملی و جهانی است مسلما حمایت همفکری و هم افزایی دستگاه‌های مختلف استان را می طلبد که امیدوارم با مدیر جدید همه هماهنگی ها انجام شود و آنچه لازم است در این راستا صورت گیرد.

امام جمعه شیراز گفت: مهیا شدن شرایط برای توسعه فضای فیزیکی حرم مطهر شاهچراغ (ع) جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر نمازجمعه و ارایه خدمات به حرم مطهر به منظور فراهم سازی آرامش و آسایش مردم است ، این تقاضای ما از همه کسانی است که می‌توانند کاری انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس درباره هفته امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: پیروان امام حسین (ع) باید امر به معروف و نهی از منکر کنند.

 امام جمعه شیراز بیان داشت: کسانی هستند که می‌توانند ۱۰ شغل ایجاد کنند. باید اینها را به عنوان امر به معروف دنبال کنیم و از این افراد بخواهیم و آنها را تشویق کنیم تا انجام شود.

وی اظهار داشت: مسئله دیگر در خصوص رفتارهای اجتماعی است که در گرما بیشتر است ممکن است اوقات تلخ شود به نوعی رفتار خوش داشتن و حسن خلق بروز دادن این را جزء معروف تبلیغ کنیم. یک سلام، یک تواضع، یک دست به سینه گذاشتن جلوی یک بحث و دعوا را می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس نهی از منکراتی که در جامعه وجود دارد را نیز مهم دانست و گفت: امیدواریم به برکت امام حسین (ع) معروف ها در جامعه رواج پیدا کند و منکرات از میان برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید