هشدار کیهان نسبت به تهاجم فرهنگی ترکیه!

کدخبر: ۵۱۳۹۰۹
اقتصادنیوز: کیهان در گزارشی از همکاری های هنری ترکیه وایران انتقاد کرد.
هشدار کیهان نسبت به تهاجم فرهنگی ترکیه!
به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: ردپای یک پروژه امنیتی ترکیه‌ای در برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری داخل کشور، قابل بررسی است.
چند سال است که ترکیه می‌کوشد هرگونه «مولوی‌پژوهی» درباره شاعر بزرگ ایرانی که اشعارش به زبان پارسی سروده شده را به نفع خود مصادره کند و هرگونه پاسداشت تاریخی در شهر قونیه درباره این شاعر و پروژه‌های مولوی‌پژوهی در کشور ترکیه برگزار و ثبت شود. اغلب سخنرانی‌ها و پروژه‌های تعریف‌شده درباره این شاعر ایرانی به شرط کاربردی کردن کلیدواژه مولوی شاعر فرامرزی در محل دفن این شاعر با حمایت‌های مالی بسیار عجیب برگزار می‌شود.
هجوم نامحسوس بنگاه‌های ادبی دانشگاهی ترکیه یک سویه جریان غارتگر آتاتورکی است که هدف غایی‌اش مصادره، فرهنگ ادبی پارسی است. اما این ماجراجویی‌های فرهنگی تنها یک سویه کوچک از یک پازل بزرگ غارت فرهنگی است.
پخش سریال‌ و فیلم‌های ترکی ضدایرانی در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.
در پروژه امنیتی- فرهنگ تعریف‌شده که در حوزه ادبیات و شعر به‌صورت مستمر ادامه دارد، باید به ساخت پروژه مشترک سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی اشاره کرد که منابع مالی و حمایت‌ طرف ترک این اثر شفاف نیست و تهیه‌کننده ایرانی اثر چندی قبل خبر داده که پس از اختلاف‌های فراوان با طرف ترک، سریال شصت قسمتی این روایت سینمایی به‌زودی ساخته خواهد شد.
«الیاس یالچینتاش» یکی از پروژه‌های اخیر مشترک فرهنگی ترکیه و رسانه‌های فارسی ‌زبان خارج از کشور بود. با اینکه خوانندگان سرشناس ترکیه حاضر به اجرای کنسرت در ایران هستند اما یالچینتاش به‌عنوان یک پروژه بینافرهنگی کارش را با کنسرت‌های مشترک با خوانندگان ایرانی خارج از کشور آغاز می‌کند.
حمایت مشکوک و هدایت شده یالچینتاش از باشگاه تراکتور‌سازی همزمان با رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی در ورزشگاه‌های این تیم نشان داد که برنامه‌گذاران او اهداف دیگری برای مطرح کردن این خواننده دنبال می‌کنند.
با تغییر دولت انتظار می‌رفت برنامه‌های این خواننده که سویه‌های فکری جدایی‌طلبانه را تقویت می‌کند متوقف شود اما محمود شالویی معاونت هنری از اجرای کنسرت این خواننده در جزیره کیش جلوگیری نکرد تا این خواننده بدون کمترین حاشیه‌ای روند کنسرت‌های خود در جزیره کیش را دنبال کند.
طبیعی است وقتی روند اعطای مجوز به این نماد فرهنگ وارداتی و تفرقه‌اندازانه تسهیل می‌شود، فرصت ستایش و تمجید از این خواننده آسان‌تر خواهد شد. پیامد اعطای مجوز و برگزاری کنسرت‌های مختلف به این خواننده، دریافت جایزه نخستین دوره آیین تئاتر و موسیقی حافظ است.
در این میان انتقاد وارده به جشن هنری حافظ با بنیانگذاری علی معلم، این است که معلم نسبت به فرهنگ وارداتی کشور ترکیه علی‌الخصوص تولیدات ساخت این کشور نقدهای بسیار جدی را مطرح می‌کرد و برجسته‌‌سازی آن را با ابزارهای مختلف رسانه‌ای نوعی تهاجم به فرهنگ ایرانی برمی‌شمرد. با این پیش‌فرض اداره‌کنندگان جشن تئاتر و موسیقی حافظ با اهدای این جایزه به اصول بنیانگذار این جشن هم وفادار نمانده‌اند و مختصات تلاش کشور ترکیه برای انتقال فرهنگ وارداتی را نادیده گرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید