مرندی: هر گونه خروج آمریکا از مذاکرات هسته‌ای باید پرهزینه‌ باشد

کدخبر: ۵۱۵۴۸۴
اقتصادنیوز: مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: یکی از اهداف مذاکرات هسته‌ای بالابردن هزینه خروج آمریکا از توافق در آینده است و یکی از ابعاد آن، وجود ضمانت‌های هسته‌ای داخلی و نیز ضمانت‌های اقتصادی، سیاسی و حقوقی است.
مرندی: هر گونه خروج آمریکا از مذاکرات هسته‌ای باید پرهزینه‌ باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران سه‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر گفت که یکی از اهداف مذاکرات هسته‌ای بالابردن هزینه خروج آمریکا از توافق در آینده است.

الجزیره گزارش داد، مرندی افزود: هزینه دار شدن هرگونه خروج آمریکا از توافق، ضرورتی است که هدف آن تقویت توافق بوده و به نفع همه است.

این کارشناس ایرانی اضافه کرد: یکی از ابعاد بالابردن هزینه، وجود ضمانت‌های هسته‌ای داخلی و نیز ضمانت‌های اقتصادی، سیاسی و حقوقی است.

مرندی در پایان گفت: مقصود از ضمانت اقتصادی، مصون کردن شرکت‌های خارجی و حمایت از آنان در مقابل تحریم‌های آمریکاست.

پیش تر شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی آشنا به مذاکرات وین که در تماس با مقام‌های آمریکایی است، گزارش داد که اتحادیه اروپا پاسخ ایران به طرح احیای توافق هسته‌ای را سازنده می‌داند.

میانجی‌گران اروپایی هفته گذشته «طرح نهایی» خود را برای احیای برجام به طرفین ارائه کردند. این اتحادیه پیش نویس طرح خود را آخرین امید باقی مانده برای احیای توافق تاریخی با ایران در سال ۲۰۱۵ می‌داند که براساس آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا از جمله در بخش انرژی محدود می‌شود.

پیشتر اظهارات مقام‌های ایرانی نشان می‌داد که آنها خواهان دریافت امتیازات بیشتری برای احیای برجام هستند.

عرضه بیشتر نفت از سوی ایران می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای اقتصاد جهانی را که با هزینه‌های فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، جبران کند. معاملات آتی نفت برنت در لندن با ۲.۸ درصد کاهش در روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح خود ظرف ۶ ماه گذشته رسید زیرا معامله‌گران صدای سازنده‌تری را از مذاکرات ایران می‌شنوند.

نبیلا ماسارالی سخنگوی کمیسیونر سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود: ما پاسخ‌های ایران را شب گذشته دریافت کردیم. ما در حال مطالعه آنها هستیم و درباره آن با دیگر اعضای برجام و همچنین آمریکا مشورت خواهیم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید