روایت وال استریت ژورنال از نزدیکی بیشتر تهران و مسکو

کدخبر: ۵۱۷۷۵۲
اقتصادنیوز: ایرنا خبرگزاری دولت تحلیل اخیر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره همکاری های ایران و روسیه رامنتشر کرده است.
روایت وال استریت ژورنال از نزدیکی بیشتر تهران و  مسکو

 به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت که دو دشمن و رقیب سرسخت آمریکا به سمت گسترش همکاری های تجاری سوق یافته اند که این همکاری ها واشنگتن را نگران کرده است.

وال استریت ژورنال روز شنبه به وقت محلی در گزارشی درباره گسترش همکاری های مسکو و تهران در سه زمینه بازرگانی، فضایی و نظامی نوشت که  نزدیک تر شدن روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تأثیر تحریم‌های غرب را با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌ ها کاهش دهند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، ایران و روسیه مخالف نظم جهانی کنونی به رهبری آمریکا هستند اما در عین حال هر دو تحت تحریم های آمریکا هستند.

وال استریت ژورنال ادعا کرد تا پیش از این، روابط مسکو و تهران تحت تاثیر تضاد منافع در سوریه، وجود سوء ظن تاریخی در ایران نسبت به مداخله خارجی و همچنین نقش تاریخی روسیه به عنوان قدرت مسلط در آسیای مرکزی و قفقاز، قرار گرفته بود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد، با وجود افزایش آمار صادرات روسیه به ایران در سال کنونی و دیدار متقابل روسای جمهوری دو کشور، برخی از ناظران بر این باورند که روابط ایران و روسیه راه طولانی در پیش رو دارد.
 جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، گسترش روابط تهران و مسکو را تهدیدی برای آمریکا خوانده است.

بر اساس گزارش شرکت اطلاعاتی کپلر، ایران در ماه جولای با واردات ۳۶۰ هزار تن به بزرگترین خریدار گندم روسیه تبدیل شد.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه تبادل تجاری مشترک میان روسیه و ایران امسال شاهد افزایش ۱۰ درصدی بوده است، به نقل از اسفندیار باتمانقلیج مدیر اجرایی بنیاد بورس و بازار نوشت: بازگشت به توافق هسته‌ای می تواند سرمایه گذاری روسیه در ایران را بیشتر کند.

به گفته وال استریت ژورنال، اگر چه توانایی های مسکو و تهران برای کمک به یکدیگر محدود است اما هر دو طرف نیاز مبرمی به شرکای تجاری دارند.

این رسانه آمریکایی، با یادآوری هراس واشنگتن از همکاری های ایران و روسیه ادامه داد، توسعه روز افزون همکاری های ایران و روسیه از جمله در حوزه نظامی مقامات آمریکایی را نگران کرده است.

 در این گزارش با اشاره به قدرت پهپادی ایران آمده است که  یکی از این نگرانی ها، ادعاهای مقامات آمریکایی درباره آموزش استفاده از پهپادهای ساخت ایران به روسیه است در حالیکه مقامات تهران این ادعاها را رد کرده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید