دیدار مهم زلنسکی و گروسی

کدخبر: ۵۱۸۵۷۰
دفتر رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی عصر سه‌شنبه با رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و تیم همراه او پیش از بازدید آنها برای ارزیابی نیروگاه هسته ای زاپوروژیا که در کنترل روسیه است در کی‌یف دیدار کرده است.
دیدار مهم زلنسکی و گروسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از سی ان ان، گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و یک تیم ۱۴ نفره اواخر روز دوشنبه وارد کی‌یف شدند تا برای بازدید از نیروگاه زاپوروژیا بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا که از اوایل اسفند تحت کنترل ارتش روسیه بوده است، آماده شوند.

زلنسکی در این دیدار گفت: «این نیروگاه یکی از اولویت‌های اصلی امنیت اوکراین و جهان امروز است.»

به ادعای آژانس اتمی اوکراین، انرژواتم، این نیروگاه چند روز گذشته زیر گلوله باران قرار گرفت. مسکو و کی‌یف به خاطر انجام حملات نزدیک مجتمع ۶ رآکتور هسته‌ای که در کرانه‌های رودخانه دنیپرو قرار دارد، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفتند.

در این میان، نبرد شدیدی در سراسر منطقه مجاور خرسون در جنوب اوکراین جریان دارد، زیرا نیروهای اوکراینی یک ضد حمله قابل توجه در جهت‌های مختلف را آغاز کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید