اردوغان:

ارزش حضور یونان در ناتو در مقایسه با ترکیه هیچ است

کدخبر: ۵۱۹۱۵۲
اقتصادنیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بدون آنکارا نمی‌تواند قدرتمند باشد.
ارزش حضور یونان در ناتو در مقایسه با ترکیه هیچ است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت که پیمان آتلانتیک شمالی نمی‌تواند بدون آنکارا قدرتمند باشد.

وی در ادامه تاکید کرد که موضع خصمانه یونان هرگز بر روابط آنکارا با پیمان آتلانتیک شمالی تاثیر نخواهد گذاشت.

اردوغان اضافه کرد که ارزش حضور یونان در ناتو در مقایسه با ترکیه هیچ است.

به دنبال قفل راداری چند روز اخیر سامانه دفاع موشکی «اس-۳۰۰» یونان بر جنگنده‌های ترکیه، وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد علائم ثبت شده راداری این حادثه را به عنوان سند به ناتو تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» وزارت دفاع ترکیه در حال آماده کردن ثبت راداری این حادثه به دبیرخانه ناتو و وزارتخانه‌های دفاع اعضای این ائتلاف است.

ترکیه از اعضای ناتو از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های مکرر یونان در منطقه در ماه‌های اخیر شکایت کرده و گفته است چنین اقداماتی تلاش‌های حسن نیت برای صلح را ناکام می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ترکیه که در ماموریت‌هایی بر فراز دریای اژه و مدیترانه شرقی شرکت داشتند، توسط سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه مستقر در جزیره «کرت» طی روزهای گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. این در حالی است که  مقامات نظامی یونان ادعای ترکیه را قاطعانه رد کرده‌اند.

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش شده‌اند و  دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.  در حیطه نظامی یونان به تازگی  ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید