تصمیم دولت رئیسی درباره کانون پرورش فکری صدای روزنامه جمهوری اسلامی را درآورد

کدخبر: ۵۲۱۷۸۵
روزنامه جمهوری اسلامی به موضوع واگذاری کانون پرورش فکری کودکان به کتابخانه‌های عمومی واکنش نشان داد.
تصمیم دولت رئیسی درباره کانون پرورش فکری صدای روزنامه جمهوری اسلامی را درآورد

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه جمهوری اسلامی ایران در سرمقاله امروز خود به موضوع واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واکنش نشان داد و با قلم حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی اسبق وزارت آموزش و پرورش نوشت: 

همانگونه که از نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اساسنامه و اهداف آن پیداست، کانون در کنار آموزش رسمی مدارس، مأمنی برای شناسایی استعدادهای فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، پرورش و رشد و ارتقای آن است.

فلذا پیوستن این مرکز لطیف و ظریف و تخصصی به مجموعه کتابخانه‌های رسمی بزرگسالان به دلایل زیر منطقی و اصولی نیست.

شایسته است در اولین فرصت، این پیشنهاد نپخته و غیرعلمی توسط خود وزارت ارشاد پس گرفته و با طراحان آن برخورد شود.

1- دست اندرکاران کانون در سراسر کشور، صرفاً کتابدار نیستند. بلکه مربیان توانمند با تخصص روانشناسی و کار با کودک در بدنه آن در سطح کشور وجود دارد.

2- کتابخانه کانون، مرکزی جامع برای تربیت کودک است که در آن با روش‌های مختلف ازجمله بازی‌های کودک همراه بوده و البته انس به مطالعه نیز ازجمله روش‌های تربیتی آن است.

3- کانون در زمینه‌های هنری، اعم از خوشنویسی ونقاشی وطراحی وسایر ابعاد هنری فعالیت می‌کند که در کتابخانه‌های معمول، مرسوم نیست.

4- بخش فیلم وسینمایی کانون، تخصصی‌ترین بخش آن است که در داخل کشور وجهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارد.

5- جشنواره‌های بزرگ و ملی کانون در زمینه توسعه فرهنگ و هنر بومی در سطح کشور و جهان، زبانزد خاص و عام بوده و هست.

6- قصه گویی وقصه نویسی و ترویج عملی ادبیات کودک، زیربنایی‌ترین کار موجود در کانون است.

7- تدوین، تألیف، تصویر سازی وهنر چاپ کتاب کودک با بزرگسال تفاوت اساسی دارد ودرهمه جای دنیا، به این بخش به عنوان تخصصی‌ترین حوزه کتاب و مستقل نگریسته می‌شود.

8- نگاه تجاری به مقوله فرهنگ و هنر و کتابخوانی، و محاسبه نفع و ضرر مادی، آن هم در دوره طفولیت وکودکی، مدت طولانی است که در اغلب کشورها منسوخ شده است.

9- کانون در طول دوره فعالیت خود، کارنامه مشخص و درخشانی دارد و در آن هزاران استعداد نهفته فرهنگی، هنری و... تاکنون کشف، توانمند و تحویل جامعه شده است.

10- شرایط محیطی و ظاهری، حتی در حوزه کتاب و کتابخانه کودک امری بسیار دقیق و تخصصی است که برای آن باید تربیت نیروی ویژه، استمرار داشته باشد که این امر به لحاظ تفاوت‌های ماهوی با حوزه بزرگسال کاملاً متفاوت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید