درخواست صریح آژانس از روسیه

کدخبر: ۵۲۱۹۷۷
اقتصادنیوز: ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواستند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین را ترک کند.
درخواست صریح آژانس از روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که از روسیه می‌خواهد از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین خارج شود.

این دومین قطعنامه‌ای است که شورای حکام در این خصوص صادر می‌کند. متن هر دو قطعنامه بسیار شبیه است، اگرچه قطعنامه نخست در ماه مارس و قبل از تصرف این نیروگاه توسط روسیه صادر شده بود.

هر دو قطعنامه توسط کانادا و لهستان به نمایندگی از اوکراین ارائه شدند. اوکراین عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بیش از یکبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد نیست.

در متن قطعنامه مذکور خواسته شده روسیه «فوراً تمامی اقدامات علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و در این نیروگاه و در هر نیروگاه هسته‌ای دیگر در اوکراین را متوقف کند.»

این قطعنامه با ۲۶ رأی مثبت، دو رأی مخالف و هفت قطعنامه ممتنع در نشست غیرعلنی شورای حکام به تصویب رسید. متن قطعنامه ساعاتی بعد روی وب‌سایت آژانس منتشر شد.

روسیه و چین دو کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. مصر، آفریقای جنوبی، سنگال، بروندی، ویتنام، هند و پاکستان رأی ممتنع دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید