روایت اکونومیست از تغییر روند جنگ اوکراین؛

مقاومت در برابر باج خواهی پوتین /پایان توهمات یک پیرمرد!

کدخبر: ۵۲۲۰۰۹
آمریکا و سایر کشورهای دوست، موشک هایی با برد و دقت کافی برای اوکراین ارسال کرده اند. اوکراین می‌تواند انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی و گره‌های لجستیکی دشمن را در پشت خط مقدم ببیند و به طور قابل‌اعتماد به آنها ضربه بزند کاری که روسیه نمی تواند.
مقاومت در برابر باج خواهی پوتین /پایان توهمات یک پیرمرد!

به گزارش اقتصادنیوز، در سر مقاله شماره 17 سپتامبر اکونومیست با تیتر «اتمام کار» آمده است که غرب باید به شکست سریع تر روسیه کمک کند.

هفته نامه اکونومیست در سر مقاله شماره جدید خود، ولادیمیر پوتین را  یک پیرمرد ظالم توصیف کرده فردی متوهم که تصور می کند  یک عظمت تاریخی دارد.

از نگاه این نشریه، جنگ اوکراین که او شروع  کرده در حال شکست است. این نشریه در جلد خود با تیتر «اتمام کار» روش پیروزی اوکراین بر روسیه را توضیح داده است.

پوتین هنوز همان فکر را می کند؟

یکی از بهانه‌های بسیاری که ولادیمیر پوتین برای حمله به کشور همسایه آورده این است که اوکراین و روسیه «یک ملت» هستند که باید تحت حکومت او متحد شوند اما بعد از اینکه که نیروهای زلنسکی این هفته هزاران مهاجم روس را از خار کیف بیرون راندند، رئیس جمهور اوکراین با طعنه پیروزمندانه این سوال را مطرح کرد که " "آیا هنوزهمان فکر را می کنی؟" 

vTIaLf7iXoBB

تغییر روند جنگ اوکراین و روسیه

ضد حمله گسترده نیروهای اوکراینی به خارکیف که در 5 سپتامبر آغاز شد، چشمگیرترین واژگونی روسیه از زمانی است که پوتین از تلاش خود برای تصرف کیف، پایتخت اوکراین، در پایان ماه مارس دست برداشت.

 اهمیت این اتفاق فقط به دلیل آزادسازی 6 هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین در ظرف چند روز یا توقیف تانک ها،تفنگ ها و جعبه های مهماتی که سربازان روسی هنگام فرار آنها را جا گذاشتند نیست بلکه اوکراین همچنین دو مرکز حمل و نقل ایزیوم و کوپیانسک را که روسیه برای تکمیل فتح منطقه دونباس و ادغام آن با روسیه به آنها نیاز دارد، بازپس گرفته است.

برنامه‌های آقای پوتین برای برگزاری «رفراندوم‌های» ساختگی و الحاق بخش‌های اشغالی جنوب و شرق اوکراین در حال حاضر متوقف شده است، زیرا اوکراین در هر دو منطقه ضدحمله را آغاز کرده است.

پیش‌بینی‌ها در جنگ همیشه با ریسک همراه هستند، اما به نظر می‌رسد که روند تغییر کرده است.

مواد و مردان؛ ستون های استوار اوکراین

میدان نبرد اوکراین بر دو ستون استوار است. 1- مواد و مصالح 2- مردان

آمریکا و سایر کشورهای دوست، موشک هایی با برد و دقت کافی برای اوکراین ارسال کرده اند. اوکراین می‌تواند انبارهای مهمات، مراکز فرماندهی و گره‌های لجستیکی دشمن را در پشت خط مقدم ببیند و به طور قابل‌اعتماد به آنها ضربه بزند کاری که روسیه نمی تواند. 

برتری هوایی روسیه نیز توسط پدافند هوایی متحرک سرکوب شده است و در حالی که ذخایر تسلیحاتی آن در حال کاهش است، ذخایر تسلیحاتی اوکراین روز به روز افزایش می یابند و قدرتمندتر می شوند ، زیرا تجهیزات برتر ناتو جایگزین کیت قدیمی پیمان ورشو می شود.

برتری اوکراین از منظر نیروی انسانی نیز در حال افزایش است نیروی تهاجم اولیه 200 هزار نفری  آقای پوتین هرگز آنقدر بزرگ نبود که بتواند اوکراین را اشغال کند. تلفات روسیه وحشتناک بوده و بر اساس یک تخمین،70 الی 80 هزار سرباز آن کشته یا زخمی شده اند.

در مقابل،اوکراین کل جمعیت مرد بالغ خود را دارد که  می تواند آنها را فرابخواند. روحیه آنها بسیار بالاست و تا حدی به لطف ناتو، هم به خوبی مجهز هستند و هم به خوبی آموزش دیده اند. آنها تنها با تزلزل روسیه اعتماد به نفس پیدا خواهند کرد.

 آنها برای خانه و هموطنان خود می جنگند. سربازان روسیه برای سبدی از دروغ می جنگند: " این که اوکراین توسط «نازی ها» اداره می شود، که تهدیدی برای روسیه است" "اینکه مردم آن می خواهند توسط روسیه «آزاد» شوند"

آقای پوتین در تئوری می تواند دستور بسیج عمومی بدهد و تعداد بیشتری از جوانان روس را به جنگ وادار کند. اما او می‌داند که این امر به شدت منفورش می کند ، به همین دلیل است که او هنوز این کار را نکرده است. حتی اگر این کار را می کرد، جذب، آموزش، تجهیز و استقرار نیروهای تقویتی بی میل و وحشت زده ماه ها طول می کشید.

وظیفه دوستان اوکراین

پیروزی اوکراین هنوز قطعی نیست، اما قابل پیش بینی است.  بیرون راندن کامل روسیه از اوکراین سخت خواهد بود.بنابراین غرب باید موفقیت اوکراین را مستحکم کند. اوکراین نشان داده است که می تواند از سلاح های غربی برای بازپس گیری قلمرو خود استفاده کند. غرب باید موارد بهتری مانند مهمات دوربرد ATACMS را برای پرتابگرهای( HIMARSسامانه راکت‌انداز توپخانه‌ای با مانورپذیری بالا) که بسیار مؤثر بوده و قبلاً در تأمین آنها تردید داشت، ارسال کند.

 همچنین برای حرکت سریع نیروها، اوکراین به جریان قابل اعتماد مهمات برای حملات آتی و خودروهای زرهی نیاز دارد. غرب همچنین باید در نظر بگیرد که اوکراین ممکن است در سال آینده به چه چیزی نیاز داشته باشد و مقیاس آموزش نیروهای اوکراینی در خارج از کشور را به شدت گسترش دهد.

اگر اوکراینی‌ها در شهرهای اشغالی معتقد باشند که مهاجمان برای ماندن در آنجا هستند، ممکن است برخی در نهایت تسلیم شوند  یا حتی با آنها همدستی کنند و اگر فکر می‌کنند روس‌ها در چند ماه آینده بیرون می‌روند، انگیزه شان برعکس خواهد بود. بنابراین، هرچه روسیه زمین های دزدیده شده بیشتری را از دست بدهد، سخت تر می تواند بقیه را حفظ کند.

6QO0E3IaDpfX

مقاومت اروپا در برابر باج خواهی پوتین

از زمانی که پوتین عرضه گاز روسیه را قطع کرد، دولت‌های اروپایی قول داده‌اند که حفاری عمیقی انجام دهند تا از سرمازدگی شهروندان خود در زمستان امسال جلوگیری کنند، حتی در حالی که جهان را برای تامین انرژی جایگزین جستجو می‌کنند.نکته اصلی حفظ همبستگی با وجود درد است.

توهمات یک پیرمرد

در همین حال، آقای پوتین اولین شکاف ها را در هاله شکست ناپذیری خود که به دقت پرورش داده شده، متحمل می شود. او اکثر مخالفان را خفه کرده است، اما صدای ناآرامی ها در حال پخش است.

رمضان قدیروف، یک جنگ‌سالار ترسناک چچنی که مردانش با اوکراینی‌ها جنگیده‌اند و آنها را به وحشت انداخته‌اند، وضعیت را در زمین "حیرت‌انگیز" خوانده است و چند سیاستمدار محلی شجاع در مسکو و سن پترزبورگ حتی از این مرد در کرملین خواسته اند استعفا دهد.

اقتصاد روسیه بهتراز چیزی که انتظار میرفت، تحریم ها را پشت سر گذاشته است اما به آرامی در حال رکود است و قیمت انرژی که روسیه  تابه حال به نفع خود از آن استفاده میکرد،کاهش یافته است. 

دعوای غرب با پوتین است نه شهروندان روس

غرب باید سعی کند بین رژیم و مردم روسیه فاصله بیندازد. رهبران غربی باید تاکید کنند که دعوای آنها با آقای پوتین است نه شهروندان روسیه.

کشورهای غربی باید از پناهندگان روسی به ویژه تحصیلکرده ترین آنها استقبال کنند. در مقابل، روس هایی که به رژیم خدمت می کنند، باید از صدور ویزا محروم شوند.

طبقه ممتاز روسیه از انزوا خسته شده است

خوشبختانه، طبقات ممتاز روسیه در نهایت از انزوا خسته خواهند شد، همانطور که نیروهای امنیتی آن از وارد شدن به یک جنگ غیرقابل پیروزی توسط یک ظالم با توهمات عظمت تاریخی خسته شده اند. روسیه هر زمانی که بخواهد می تواند به این درگیری پایان دهد. اما صلح با شرایطی که آقای پوتین در ابتدا پیش بینی کرده بود، نخواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید