ادعای روزنامه آمریکایی در باره خسارت پهپادهای ایرانی به ارتش اوکراین

کدخبر: ۵۲۲۲۲۵
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، در یک گزارش اختصاصی به نقل از فرماندهان اوکراینی نوشته که روسیه موفق شده با استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی، خسارات قابل‌توجهی متوجه نیروهای اوکراینی کند.
ادعای روزنامه آمریکایی در باره خسارت پهپادهای ایرانی به ارتش اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز، بی بی سی فارسی خبر داد که رادیون کولاگین، از فرماندهان نیروی زمینی ارتش اوکراین به وال‌استریت ژورنال گفته است که ارتش روسیه پهپادهای «شاهد ۱۳۶ دلتا» را رنگ زده‌ و از هفته گذشته از آنها با نام «گرانیوم ۲» استفاده می‌کند.

به رغم اینکه مساله ارسال پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین از حدود سه هفته پیش از سوی مقام‌های آمریکایی مطرح شد، ایران این خبر را رد کرده است.

ارتش اوکراین روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۲ شهریور) اعلام کرد که برای اولین بار با پهپادهای ساخت ایران روبه‌رو شده است.

فرمانده اوکراینی به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفته که تنها در یگان تحت نظر او، این پهپادها تا امروز دو توپ بزرگ «هویتزر» و دو خودروی زره‌ای نفربر را نابود کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، تا امروز پهپادهای ایرانی به شکل گسترده در منطقه خارکیف استفاده شده‌اند که در آن ارتش اوکراین در ماه جاری میلادی یک عملیات تهاجمی گسترده را آغاز کرد و موفق شد هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را آزاد کند.

به گفته ژنرال کولاگین، ارتش روسیه در دیگر مناطق از پشتیبانی قوی توپخانه‌اش برخوردار است، اما در خارکیف از این منظر ضعیف است و در تلاش است تا این ضعف را با پهپادهای ایرانی جبران کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، استفاده گسترده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی نشان‌دهنده ناکارآمد بودن برنامه ساخت پهپاد توسط روسیه است.

ژنرال اوکراینی به وال‌استریت ژورنال گفته که پهپادهای ایرانی کوچک هستند و در ارتفاع کم پرواز می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا ردگیری آنها توسط رادار سیستم‌های ضدهوایی دشوار باشد.

او ابراز امیدواری کرد که آمریکا و متحدانش، فناوری‌های پیشرفته ضدپهپاد در اختیار اوکراین قرار دهند یا اینکه جلوی صادرات پهپاد از ایران به روسیه را بگیرند.

ایران اگرچه از سوی ایالات متحده با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای روبه‌روست، اما بر اساس قوانین بین‌المللی منعی برای فروش پهپاد به روسیه ندارد.

نه روسیه و نه ایران به طور علنی درباره قراردادهای تسلیحاتی فروش پهپاد، اظهارنظر روشنی نکرده‌اند.

ایران همچنان به شکل رسمی با جنگ اوکراین مخالف است و از دو طرف خواسته تا از مسیر دیپلماسی، اختلافات خود را حل کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید