اظهارات مهم سخنگوی بورل درباره زمان دستیابی به توافق نهایی برجام

کدخبر: ۵۲۳۰۹۸
​اقتصادنیوز: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اروپا با اشاره به نزدیک بودن توافق نهایی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به مرحله آخر شرکت کنندگان باید در مورد پیشنهادی که روی میز است حرکت لازم را انجام دهند.
اظهارات مهم سخنگوی بورل درباره زمان دستیابی به توافق نهایی برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مطلب را در نشست خبری از بروکسل به سووال خبرنگاری مطرح کرد که درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها پرسید.

او با اشاره به اظهارات جوسپ بورل پس از نشست غیر رسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که انتظار نمی‌رود در این هفته «تحول چشمگیری» در رابطه با مذاکرات رفع تحریم‌ها رخ دهد، با این وجود «هیچ ارتباط مستقیمی بین دیدار وی (بورل) با همتای ایرانی یا هر فرد دیگری که در مذاکرات شرکت می کند برای دست‌یابی به توافق نهایی وجود ندارد».

استانو به پیش‌نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: هنوز [برای حصول توافق] فرصت وجود دارد و ما در شرایطی قرار داریم که به توافق نهایی نسبتا نزدیک هستیم، اما برای رسیدن به مرحله آخر شرکت کنندگان باید در مورد پیشنهادی که روی میز است حرکت لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر  آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوسپ بورل هفته پیش ادعا کرد که مذاکرات با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و برخی جهت‌گیری‌ها به بن‌بست خورده است. او گفت که پس از تابستان، موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها از هم دور شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین دوشنبه گذشته پس از برگزاری نشست غیررسمی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت که همچنان منتظر پاسخ تمام طرف‌های مشارکت کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها به پیش‌نویس ارائه شده است.

دیروز علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا معاون بورل در نیویورک دیدار کردند. انتظار می‌رود بورل هم با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کند.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در دیدار با شارل میشل رئیس شورای اروپا تصریح کرد: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

رئیس جمهوری همچنین حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که اگر آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود، اراده به خرج دهد و مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید