پاسخ وزیر خارجه قطر به سوالی درباره مهسا امینی

کدخبر: ۵۲۳۱۶۱
عبدالرحمن آل ثانی به بلومبرگ گفت: قطر تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا نقشی سازنده را در مذاکرات هسته‌ای ایران ایفاء کند.
پاسخ  وزیر خارجه قطر  به سوالی درباره مهسا امینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ با اشاره به اینکه قطر تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا نقشی سازنده را در مذاکرات ایفاء کند، گفت: زمانی که طرف‌ها در کنار هم جمع شوند می‌توانند زمینه مشترکی برای این حیطه‌ای که بر سر آن اختلاف نظر دارند پیدا کنند.

مجری بلومبرگ در سئوالی درباره آینده مذاکرات و اینکه آیا توافق انجام خواهد شد، به دیدار وزیر قطری با همتای ایرانی خود و همچنین دیدار جداگانه با راب مالی نماینده آمریکا در امور ایران اشاره کرد که بن عبدالرحمن آل ثانی در جواب گفت: در چند هفته گذشته ما شاهد اظهاراتی هستیم که درباره رسیدن به یک توافق خوش بینانه نیستند. ما با تمامی طرف‌ها صحبت کرده ایم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که نقشی سازنده را در این مذاکرات ایفاء کنیم. تمامی طرف‌ها که ما در چند روز گذشته با آن‌ها در تماس بوده ایم توجه مثبتی را از طرف آن‌ها شاهد بوده ایم. آن‌ها خواهان ورود به توافق هستند. آن‌ها هنوز به توافقی نرسیده اند. معتقدم زمانی که طرف‌ها در کنار هم جمع شوند آن‌ها می‌توانند زمینه مشترکی برای این حیطه‌ای که بر سر آن اختلاف نظر دارند پیدا کنند. آن‌ها می‌توانند به توافق برسند. قطر از اهمیت احیای این توافق آگاه است، زیرا این می‌تواند به نگرانی همگان رسیدگی کند. ما می‌دانیم که این توافق می‌تواند منطقه را باثبات کند.

مجری در ادامه پرسید: ما سالهاست که این مطلب را می‌شنویم. شما سالهاست که این مطلب را می‌شنوید و ما شاهد مذاکراتی بلندمدت هستیم. آیا معتقدید که ایران حقیقتا خواهان توافق است؟ یا اینکه تنها می‌خواهد وضعیت موجود را برای مدتی طولانی حفظ کند؟
وزیر امور خارجه قطر در پاسخ گفت: معتقدم که وزیر خارجه ایران بهتر از من می‌تواند به سئوال شما پاسخ دهد. براساس آنچه که ما از آن‌ها می‌شنویم آن‌ها می‌خواهند که یک توافق داشته باشند. آن‌ها نگرانی‌هایی دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. این موضوع می‌تواند از طریق مذاکرات انجام شود. ما معتقدیم که مهم است که یک توافق وجود داشته باشد. ما معتقدیم که باید منطقه عادی از تسلیحات هسته‌ای باشد. ما نمی‌خواهیم که شاهد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه باشیم. نبود توافق تنها منطقه را به مکانی خطرناک‌تر بدل می‌کند. این مطلبی است که قطر نمی‌خواهد که شاهد آن باشد.

وزیر امور خارجه قطر در ادامه در پاسخ به سئوال مجری درباره اینکه قطر یکی از متحدان نزدیک ایران در منطقه است و توضیح درباره تحولات جاری ایران بعد از مرگ مهسا امینی و آشوب‌های روی داده در برخی مناطق ایران، گفت: اول از همه ما مخالف استفاده از خشونت از طرف نیرو‌های امنیتی ضد غیرنظامیان چه زن یا مرد هستیم. این یک موضوع داخلی است. ما در امور داخلی کشور‌های دیگر دخالت نمی‌کنیم. روابط ما با ایران بهتر از روابط با یک همسایه است. ما در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داریم. ما تلاش می‌کنیم که از این روابط نهایت بهره برداری را در جهت ثبات و امنیت منطقه داشته باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید