عطاءالله مهاجرانی:با اینکه همه مسئولان همدردی کردند و مسئولیت پذیری کردند،پس چرا جامعه آرام نشد؟

کدخبر: ۵۲۳۴۸۴
اقتصادنیوز: تجربه اعتراضات متنوعی که در شهرهای مختلف کشور، پیرو درگذشت مهسا امینی رخ داده است، در یک کلام نشان می‌دهد، اعتماد عمومی آسیب دیده است.
عطاءالله مهاجرانی:با اینکه همه مسئولان همدردی کردند و مسئولیت پذیری کردند،پس چرا جامعه آرام نشد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، عطاءالله مهاجرانی درباره اعتراضات اخیر در کشور بعد از فوت مهسا امینی در روزنامه اعتماد نوشت:

بدیهی و طبیعی است که گروه‌های مختلف سیاسی و نظامی که به صراحت از خط‌مشی براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، همواره مترصد  فرصت‌هایی بوده و هستند و خواهند بود، اما نمی‌توان بر این واقعیت چشم پوشید که گاه و گاه بیشتر از گاه، به دلیل متراکم شدن بی‌تدبیری‌ها، براندازان با هر رنگ و نشان و وابستگی، فرصت و فضای لازم را پیدا می‌کنند.

حمله روزنامه شهرداری تهران به علی کریمی؛ او ناآرامی‌ها را مدیریت کرد!

سخن من متوجه آنان یا تلویزیون‌هایی که اساسا، برای ایجاد آشوب در کشور ما طراحی شده‌اند و ماهیتی امنیتی و سیاسی دارند، نیست. مخاطب مسوولان و تصمیم‌سازان یا مهم‌تر تصمیم‌گیرندگان است. این مجموعه می‌بایست، از اعتماد عمومی حراست و مراقبت کنند. اگر اموری یا پرونده‌هایی در ذهن جامعه معطل، مشکوک و بی‌نتیجه باقی مانده باشد، که مانده است، اعتماد عمومی آسیب می‌بیند.

در دولت جناب آقای سیدمحمد خاتمی شاهد شیوه درست حفاظت از اعتماد عمومی بودیم. وقتی قتل‌های زنجیره‌ای توسط برخی عناصر وزارت اطلاعات اتفاق افتاد، یک نظر این بود که نباید این موضوع اعلام شود. دولت و نظام آسیب می‌بیند. نظر دیگر این بود که می‌بایست با صراحت اعلام شود تا اعتماد عمومی آسیب نبیند. در واقع بین آسیب دیدن وزارت اطلاعات و دولت یا نظام، اعتماد عمومی ترجیح داده شد.در این ترجیح، بالمآل، نظام و دولت و وزارت اطلاعات تقویت شد.

واکنش زیباکلام به اعتراضات اخیر: از واقعیت فرار نکنیم /کاش ناطق و لاریجانی تاثیر بیشتری داشتند

نباید گمان کرد که می‌توان، با ابهام و ایهام از کنار قضایا گذشت. اگر بی اعتمادی مثل زخمی ناسور در ذهن جامعه باقی ماند، مثلا: سرانجام اسیدپاشان در اصفهان به کجا انجامید؟ ماجرای زهرا کاظمی و قاضی مرتضوی، چه شد؟ چرا ستار بهشتی، در دوران بازداشت، درگذشت؟ و آخرین این ماجرا‌ها، در گذشت مهسا امینی است که جامعه ملتهب ما، نشانه‌های عدم اعتماد را بروز می‌دهد.

برای نخستین‌بار ما شاهد مواجهه خردمندانه و شایسته همه مسوولان در دولت و دستگاه قضایی و مجلس با این پدیده درگذشت مهسا امینی بودیم. رییس‌جمهور با خانواده امینی صحبت کرد. رییس قوه قضاییه وعده داد که ماجرا را با دقت پیگیری می‌کند. استاندار کردستان به همراه فرمانده سپاه، در مجلس ترحیم مهسا امینی در سقز شرکت کردند. نماینده رهبری در استان کردستان به خانه پدر و مادر مهسا امینی رفت،.

به‌رغم تمام این نشانه‌های همدردی و مسوولیت‌پذیری چرا جامعه آرام نشد؟ پاسخ روشن است، اعتماد عمومی آسیب دیده است. آسیب‌‌دیدگی اعتماد عمومی در گذار سال‌ها اتفاق می‌افتد و بی‌اعتمادی متراکم می‌شود و مثل دیواری در برابرمان می‌ایستد، این دیوار بی‌اعتمادی به مرور زمان تراش می‌خورد و برچیده می‌شود. اقدام برخی شبکه‌های صدا و سیما در برگزاری مناظره‌های حقیقی و نه صوری و نمایشی، کاری شایسته بود. گرچه دیر است، اما موثر خواهد بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید