سوال مهم رئیسی از دانش آموزان و معلمان/ زنگ آغاز سال تحصیلی به صدا درآمد

کدخبر: ۵۲۳۵۲۲
رییس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی از دانش‌آموزان پرسید که شاخص‌های مدرسه خوب از دید آنان کدام است؟
سوال مهم رئیسی از دانش آموزان و معلمان/ زنگ آغاز سال تحصیلی به صدا درآمد

به گزارش اقتصادنیوز، سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ مدارس کشور، به طور رسمی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با نواخته شدن زنگ دبستان دخترانه شهید فرهاد حسینمردی با حضور رئیس جمهور، آغاز شد.

نامه فرماندهان بلندرتبه سپاه‌ به ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور در جمع دانش‌آموزان و مسئولان این مدرسه سخنرانی و در تداوم سنت پرسش مهر، بیست و سومین پرسش مهر را با دانش‌آموزان سراسر کشور مطرح کرد.

 

بنابر گزارش ایسنا، براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پس از حدود ۲ سال تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، با واکسیناسیون گسترده و بهبود وضعیت فراگیری این بیماری، مدارس سراسر کشور از امروز اول مهر به شکل حضوری فعالیت خواهند داشت.

رییسی در بخشی از سخنانش بیان کرد: ما سندی به عنوان سند بنیادین آموزش و پرورش تدوین کرده‌ایم که پیش روی مدارس و خانواده قرار گرفته و تمام کارهای ارتباط خانه و مدرسه، ارتباط مدیران با معلمان و کار تربیتی مدارس بر اساس این سند پیش می‌رود. این سند و کتاب پیش روی همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت قرار داشته و تمام کارها در حوزه آموزش و پرورش بر اساس این سند پیش می‌رود.

وی افزود: هر سال ارزیابی می‌شود چقدر به این سند و کتاب عمل شده است. ارزیابی آن نیز بر عهده مسئولان تعلیم و تربیت است. این سند حاصل زحمت کارشناسان تعلیم و تربیت بوده و همه دست اندرکاران این حوزه برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کنند. وزارت آموزش و پرورش در مسیر اجرای این سند گام بر می‌دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر سند بنیادین آموزش و پرورش اجرایی گردد محصول آموزش و پرورش خوب خواهد بود. تاکید دولت بر اجرای دقیق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش است. سندی که پیش روی مدیران، معلمان، دانش آموزان، مدرسه و خانواده قرار دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: آن‌چه که امسال بنده در سال تحصیلی جدید از دانش آموزان می‌خواهم این است که تمام دانش‌آموزان دختر و پسر در هر مقطع  تحصیلی در خصوص مسئله بسیار مهم کشور یعنی تعلیم و تربیت فکر کرده و دانش آموزان به این سوال پاسخ دهند شاخصه‌های مدرسه خوب از نظر شما چیست؟ یک مدرسه خوب چه مشخصاتی دارد؟ از همه دانش‌آموزان می‌خواهم در پاسخ به این پرسش مشارکت داشته باشند. دانش آموزان گاهی خیلی خوب می‌نویسند. جمع بندی سال گذشته که شخص وزیر در این خصوص به بنده ارائه کرد بسیار خوب بود. پاسخ برخی از دانش آموزان دارای متن قوی و با محتوا بسیار خوب بود. می خواهم امسال نیز همه دانش آموزان پاسخ دهند که مدرسه خوب چه مشخصاتی دارد؟ چراکه مدرسه خوب بسیار اهمیت دارد. نتیجه مدرسه خوب عضویت یک انسان  تراز به جامعه است. یک انسان ساخته شده که هم می تواند خود را اداره کرده و هم برای خانواده خود موثر باشد و هم در جامعه نقش مفیدی را ایفا کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار از معلمان هم می خواهم که نظرات بلند و ارزشمند خود را در خصوص این پرسش که برای افزایش بهره وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود ارائه کنند.مهم ترین محور ما در آموزش و پرورش افزایش بهره وری است. ما نیروی انسانی کارآمد زیادی در آموزش و پرورش داریم که سرمایه ما هستند. آیا همین میزان بهره وری کافی است؟ قطعا باید بهره وری افزایش یابد. پارسال نیز گفتم هرگونه هزینه برای آموزش و پرورش سرمایه گذاری است. نباید بگوییم چرا اینقدر برای اموزش و پرورش هزینه می شود. هزینه بالا هم باشد اشکتالی ندارد. اما مهم این است که نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. آنگاه جای نگرانی نیست.

رییسی در بتدای سخنانش ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: مردم عزیزمان در دورانی که جنگ به ما تحمیل شد، مقاومت کردند؛ اینها به ما یاد دادند و معلم‌های ما هستند. باید از این معلم‌ها آموخت.

وی افزود: معلمان ما بدانند جایگاه بسیار بلند و رفیعی دارند و کارشان کار انبیا و اولیا و کارِ بزرگان است. اینها می‌خواهند یک نسل را پرورش دهند، انسان‌سازی کرده و آینده‌سازان کشور را تربیت کنند. شخصیت شما در مدرسه و در خانه به دست والدین و به دست معلمان ساخته می‌شود. کدام مربی از پدر و مادر برتر هستند؟

وی با بیان این‌که «پدر و مادر هم معلم هستند» گفت: خانه و مدرسه با همدیگر ارتباط دارند. خانه محل تربیت است. معلمان نیز در مدرسه نسبت به دانش آموزان بسیار دلسوز هستند و دلشان می خواهد آن‌ها خوب رشد کرده و پرورش یابند. همه وقت‌شان را برای تربیت بچه‌ها می‌گذارند و بچه‌ها باید قدر بدانند، هم قدر پدر و مادر و هم قدر معلمان خود را.

رییس‌جمهور افزود: چه باید کنیم که این تشکر انجام شود؟ نخست تشکر زبانی است. یک تشکر عملی هم داریم که خوب درس خواندن است. بچه‌های ساعی، کوشا و درسخوان خیلی ارزش دارند. بهترین تشکر از والدین و معلم، درس خواندن است.

وی با اشاره به این‌که «شان و منزلت معلم بسیار بالاست و باید به معلمان احترام گذاشت» اظهار کرد: هرچه ماها داریم از معلمان مان داریم. اگر معلمان خوب نبودند این بچه ها قادر نبودند در دوران دفاع مقدس جانشان را کف دست بگیرند و از کشور دفاع کنند. شهدا از مدرسه برخواستند. در دفاع مقدس هم معلمان و هم دانش آموزان به جبهه رفتند و این‌ها همه از آثار و برکات مدرسه است.

وی با تاکید براین‌که «همه کارها و برنامه‌ها باید بر اساس سندتحول بنیادین آموزش و پرورش پیش برود» گفت: هرساله ارزیابی هایی انجام می شود که چه میزان به سند عمل شده است. وزیر آموزش و پرورش و دست اندر کاران تلاش می کنند این سند اجرا شود. اگر سند اجرا شود محصول آموزش و پرورش، محصول بسیار خوبی خواهد بود. تاکید ما اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش است که پیش روی معلم، مدرسه و دانش آموز قرار دارد.

رییس با بیان این‌که «ارزیابی و رصد جریان تعلیم و تربیت از وظایف مهم دولت، دانش آموزان، والدین و همه کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت خواهد بود» گفت: مدرسه را همواره در متن کارهای دولت خواهیم داشت و مدرسه به عنوان یکی از کارها تلقی نمی‌شود، بلکه باید به عنوان مهمترین کارِ کشور تلقی شود. مدرسه باید در متن باشد و همواره مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید