یک رسوایی جدید برای روسیه/ فرمان بسیج عمومی پوتین موفق خواهد بود؟

کدخبر: ۵۲۳۸۶۸
فرار جوانان روس مشمول قانون بسیج نیروها از کشور در حال تبدیل شدن به یک بحران و رسوایی برای مسکو است.
یک رسوایی جدید برای روسیه/  فرمان بسیج عمومی پوتین موفق خواهد بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، از اوایل این هفته که ولادیمیر پوتین فرمان بسیج عمومی نزدیک به 300 هزار سرباز ذخیره را امضا و ابلاغ کرد موجی از مخالفت ها این کشور را فرا گرفته است. در عین حال دهها هزار جوان روسی که مشمول این فرمان می شوند اقدام به فرار از کشور کرده اند.

وب سایت آی.تی.وی در گزارشی نوشته است: بر اساس نقشه های Yandex - یک سرویس نقشه آنلاین روسیه، روز جمعه، صف هایی به طول 10 کیلومتر (شش مایل) در جاده ای منتهی به مرز جنوبی با گرجستان تشکیل شده است. صف خودروها در مرز با قزاقستان به قدری طولانی بود که برخی از مردم وسایل نقلیه خود را رها کرده و پیاده به راه افتادند - درست همانطور که برخی از اوکراینی ها پس از حمله روسیه به کشورشان در فوریه انجام دادند.

در همین حال اعتراضات گسترده در شهرهای بزرگ این کشور از جمله مسکو و سن پترزبورگ به دستگیری بیش از 1300 نفر منجر شده است.

مجازات 10 سال زندان چاره فرار نکرد

تلاش و اقدام خیل گسترده ای از جوان روس برای فرار از کشور و نیفتادن به دام جنگ با اوکراین درحالی است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مصوبه‌ای را امضاء کرده است که در آن مجازات ۱۰ سال زندان برای فرار از ارتش در دوره بسیج نیروها در نظر گرفته شده است. ظاهرا اما چنین مجازاتی کارگر نیفتاده و هر روز بر تعداد جوانانی که مایل به فرار از روسیه هستند افزوده می شود.

بلیت‌های گران قیمت برای فرار

این اشتیاق به فرار سبب شده تا ده‌ها پرواز خارج از روسیه - با بلیت‌هایی که با قیمت‌های بسیار بالا فروخته می‌شوند - مردان را به مقاصد بین‌المللی از جمله ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و صربستان و هرجای دیگری که روس‌ها برای رفتن به آنجا نیازی به ویزا ندارند می برد.

درهای 27 کشور اتحادیه اروپا به روی فراریان بسته است

عمده کشورهای اروپایی از پذیرش سربازهای فراخوانده شده روس‌که در حال فرار از کشور هستند، سرباز می زنند چرا که هواپیمای حامل جوانان فراری نمی‌توانند مستقیماً به هیچ یک از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا پرواز کنند، زیرا پروازها مدت کوتاهی پس از حمله به اوکراین ممنوع شده اند. چهار کشور از پنج کشور عضو هم مرز با روسیه یعنی لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان نیز تصمیم گرفته اند گردشگران روسی را راه ندهند.

از سوی دیگر اخیراً اتحادیه اروپا با محدود کردن صدور ویزای شینگن موافقت کرده است که امکان رفت و آمد آزاد در بسیاری از اروپا را فراهم می کند.

فنلاند بهشت سرباز فراری های روسیه

هم اکنون فنلاند به بهشت سرباز فراری های روسیه تبدیل شده است چرا که تنها کشور اتحادیه اروپا محسوب می شود که هنوز روس‌ها را با ویزای شینگن می‌پذیرد . سوای از این فنلاند 1340 کیلومتر (830 مایل) مرز با روسیه دارد و به همین خاطر بسیاری از کسانی که از روسیه فرار می کنند، عبور از مرز مشترک این کشور با فنلاند را انتخاب کرده اند.

مرزبانان فنلاند اعلام کرده اند که تعداد افرادی که روز جمعه از روسیه وارد می‌شوند، نسبت به چند روز قبل افزایش چشمگیری داشته است و رسانه‌های محلی این افزایش را در مقایسه با جمعه هفته گذشته 107 درصد اعلام کرده اند.

این موضوع باعث نگرانی مردم و مقامات فنلاندی شده است به گونه ای که روز گذشته دویچه وله گزارش داد که فنلاند می‌خواهد ورود مسافران روس‌ به این کشور را به میزان قابل توجهی محدود کند. بر همین اساس وزیر خارجه فنلاند گفته است دیگر هیچ روسی را به دلیل گردشگری نمی پذیرد مگر اینکه دلایل موجه دیگری برای سفر ارائه شود.

تشویق جوان روس به فرار توسط زلنسکی

در این اثنی عوامل دیگری هم در تهییج جوانان روسی به فرار تاثیر گذار بوده است از جمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین فرمان ولادیمیر پوتین به بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را "جنایت" دانسته و سربازان روس را تشویق کرد تا از خدمت فرار کرده و داوطلبانه تسلیم اوکراین شوند.

زلنسکی ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) در پیامی ویدیویی به زبان روسی خطاب به جوانان روسی گفت: «بهتر است، از خدمت سرپیچی کنید تا در جنگ عضوی از بدن خود را از دست بدهید یا در خاکی غریب به عنوان کسی که مرتکب جنایات جنگی شده، جان ببازید.»

او افزود که سربازان روس این موقعیت را دارند که داوطلبانه به اسارت اوکراین درآیند و در این صورت با آنان در چارچوب کنوانسیون‌ جنگ برخورد خواهد شد.

چالش جدید مسکو؛ فرار روس‌ها از سربازگیری/ آیا بسیج عمومی پوتین موفق خواهد بود؟

نکوهش فراریان

در کنار افراد و گروههایی که جوانان روسی را به فرار تشویق می کنند، هستند افراد دیگری که این کار را نکوهش کرده و فراریان را سرزنش می کنند.

رمضان قدیروف حاکم چچن یکی از این افراد است که اخیرا "روس‌های فراری از جنگ" را ترسو و مخالفان جنگ را نیز "بهانه‌گیر، بزدل و خائن به میهن" نامیده است.

او در کانال تلگرامی خود خطاب به روس‌هایی که از شرکت در جنگ اوکراین امتناع می‌کنند نوشت: «می‌دانید شما یک ترسو، خائن و شهروند درجه دو بیش نیستید.»

با این همه به نظر می رسد عمده شهروندان روس از جمله 300 هزار سرباز ذخیره ای که از سوی پوتین برای خدمت سربازی اجباری بسیج و فراخوانده شده اند اعتقاد چندانی به این جنگ ندارند و ترجیح می دهند با فرار از کشور مشارکتی در آن نداشته باشند.

55 هزار سرباز در شش ماه کشته شده اند

در همین حال فعالان توئیتری از هر دو طرف نیز مشغول تشویق روس ها به فرار از سربازی یا نکوهش انها به خاطر فرار هستند. آنتون گراشچنکو فعال سیاسی اوکراینی با بیش از 145 هزار دنبال کننده با انتشار ویدیویی از برخورد خشونت امیز پلیس روسیه با معترضین به بسیج عمومی نوشته است : بیش از 55 هزار سرباز روسی در عرض شش ماه در جنگ کشته شده اند. ده ها هزار نفر مجروح شده اند. بیشتر می خواهید؟ نه؟ پس اعتراض کنید مبارزه کنید. فرار کنید و یا تسلیم اوکراین شوید. اینها گزینه هایی برای زنده ماندن شما هستند.

برخی کاربران روس طرفدار جنگ اوکراین نیز با انتشار تصاویری از تجمعات بزرگ در مسکو در حمایت از بسیج نیروها برای جنگ نوشته اند این تصاویری است که دشمنان روسیه از جمله رسانه های غربی مثل بی بی سی به شما نشان نمی دهند و فقط از مخالفت ها سخن می گویند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید