درخصوص توافق تعیین مرز اسرائیل با لبنان مطرح شد؛

بنی گانتس توپ را به زمین لبنان انداخت

کدخبر: ۵۲۶۱۹۷
اقتصادنیوز: بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل بار دیگر با متهم کردن حزب‌الله لبنان گفت: زیان هرگونه اقدام خراب کارانه حزب الله علیه میدان گازی کاریش، همه لبنان را دربرخواهد گرفت.
بنی گانتس توپ را به زمین لبنان انداخت

  

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شنبه شب گفت: توافق تعیین مرز دریایی با لبنان خوب است و امیدوارم که بزودی امضا شود.

همکاری فرانسه با آمریکا درخصوص ترسیم مرز دریایی لبنان و اسرائیل

شبکه «الجزیره» قطر گزارش داد،  گانتس در گفت‌وگو با شبکه «۱۲» این رژیم  برای نهایی شدن این توافق، توپ را به زمین لبنان انداخت  و افزود که برای امضای توافق تعیین مرز دریایی، توپ در زمین طرف لبنان است.

گانتس بار دیگر با متهم کردن حزب الله لبنان افزود: زیان هرگونه اقدام خراب کارانه حزب الله علیه میدان گازی کاریش، همه لبنان را دربرخواهد گرفت.

گانتس ادعا کرد: تعیین مرز دریایی ثبات منطقه‌ای را تقویت و نفوذ ایران در لبنان را کاهش خواهد داد.

در همین حال الجزیره به نقل از یک منبع رسمی لبنانی گزارش داد که تماس‌ها با میانجی‌گر آمریکایی برای تعیین مرز دریایی با اسرائیل همچنان ادامه دارد.

این مقام رسمی لبنان که خواست نامش فاش نشود به الجزیره گفت که تحرکی جدیی با آموس هاکوستین میانجی‌گر آمریکایی وجود دارد و درحال تبادل نظرات با وی درخصوص این تعیین مرز هستیم.

این خبر پس از آن منتشر می شود که یک مقام آمریکایی در اظهاراتی شنبه شب ادعا کرد : در مذاکرات تعیین مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان پیشرفتی حاصل شده است.

وی به شبکه "آکسیوس" گفت که پیش نویس جدیدی برای مرتفع شدن شکاف در توافق مرز دریایی میان اسرائیل و لبنان مبادله کردیم.

پیش از این تکاپوی مقامات لبنانی برای امضای تعیین مرز دریایی با رژیم صهیونیستی، نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان گفته بود که ترسیم مرزهای دریایی میان کشورش و رژیم صهیونیستی در شرف پایان یافتن است.

از سوی دیگر میشل عون رئیس جمهوری لبنان نیز با تاکید بر اینکه «پرونده ترسیم مرزهای دریایی جنوبی مراحل پایانی خود را می گذراند و به لبنان اجازه دستیابی به حقوق کامل خود را می دهد»، پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی را تایید کرد.

عون همچنین گفت: بر همین اساس لبنان می تواند در تمامی میدان های منطقه ویژه واقع در دریای مدیترانه اقدام به حفاری و استخراج نفت و گاز نماید.

ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و سرزمین های اشغالی موضوعی است که در ۴ سال گذشته بارها در محافل رسانه ای و بین المللی مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است و با جدی شدن مذاکرات، حزب الله لبنان طی چندین مرحله تهدیداتی را مبنی بر لبنانی بودن برخی سکوهای گازی تحت اختیار رژیم صهیونیستی از جمله کاریش، اعلام کرد. تهدیداتی که با ارسال پهپاد بر فراز آنها خیلی زود به مرحله اجرا درآمد.

اما صهیونیست ها در پاسخ تلاش کردند تا تعیین تکلیف پیرامون ارائه سند همکاری تا پایان انتخابات به تعویق بیفتد. البته این اقدام با اجرایی شدن وعده های سید حسن نصرالله ناکام گذاشته شد و سران صهیونیستی را مجبور کرد تا طرح پیشنهادی خود را با پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی لبنان به واسطه مذاکرات اعلام نماید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید