سرخط خبری رسانه‌های دنیا

اولین اقدام روسیه علیه اوکراین پس از انفجار پل کرملین /نخستین دیدار طالبان و آمریکا در دوحه

کدخبر: ۵۲۶۲۹۵
مقام های فلسطینی اعلام کردند که در جریان آخرین رویارویی که سال 2022 را به مرگبارترین سال خشونت در اراضی اشغالی در نزدیک به یک دهه اخیر تبدیل کرد، سربازان اسرائیلی در جریان حمله نظامی به اردوگاه آوارگان جنین واقع در کرانه باختری دو فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند.
اولین اقدام روسیه علیه اوکراین پس از انفجار پل کرملین /نخستین دیدار طالبان و آمریکا در دوحه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، "پس لرزه های تخریب پل نمادین کرملین"، "بازگشت التهاب به شرق آسیا"، "دوره تازه حملات خونین در کرانه باختری"، "متحدان ترامپ در دادگاه"، "نخستین دیدار طالبان و آمریکا در دوحه" و "کلید خوردن کارزار مقابله با الشباب" سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را شکل داده‌اند.

پس لرزه های تخریب پل نمادین کرملین

انفجاری که موجب فرو ریختن پلی شد که شبه جزیره کریمه را به روسیه وصل می کند، به شریان های اصلی تدارکات جنگی کاخ کرملین در جنوب اوکراین ضربه وارد کرده است.در همین راستا مقام های روسیه اعلام کردند که یک کامیون حاوی مواد منفجر شده عامل اصلی این رخداد بوده است. همزمان رئیس پارلمان منطقه ای کریمه که مورد حمایت کرملین قرار دارد بلافاصله توپ را در زمین اوکراین انداخت و این کشور را متهم به دست داشتن در این انفجار کرد.

به نوشته آسوشیدتدپرس، اوکراینی ها پیشتر در باب حمله به این پل و تخریب آن تهدید کرده بودند. حالا ناظران می گویند این انفجار زمینه را برای تشدید جنگی که هشت ماهه شده را هموار کرده است. برخی از قانونگذاران روسیه هم از پوتین خواستند تا در اقدامی تلافی جویانه« عملیات ضد تروریستی» را اعلام کند. کرملین می تواند با اعلام عملیات ضد تروریستی زمینه را برای گسترش دامنه اختیارهای آژانس های امنیتی اش، ممنوعیت تجمعات، تشدید سانسور و اعمال محدودیت ها در سفر و گسترش بسیج نظامی که پوتین ماه گذشته دستور اجرایی شدنش را داده بود، بهره برداری نماید. فعلا درگام اول و آنگونه که این خبرگزاری نوشته، کرملین ساعاتی بعد از وقوع انفجار  ژنرال سرگئی سوروویکین را به عنوان فرمانده تمام نیروهای روس که در اوکراین می جنگندند، منصوب کرد. این نخستین انتصاب رسمی یک فرمانده واحد برای تمام نیروهای روس است. این ژنرال سابقه خوبی در میدان درگیری ها ندارد.با این همه تخریب پلی که دریای سیاه را به دریای آزوف متصل می کند و برای روس ها نمادی است مبنی بر حاکمیتشان بر کرملین، مطمئنا می تواند پس لرزه های تندی را به همراه داشته باشد. 

بازگشت التهاب به شرق آسیا

کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سوی آب های شرقی این کشور پرتاب کرد که آخرین رزمایش تسلیحاتی این کشور قلمداد می شود آن هم یک روز پس از هشدار پیونگ یانگ مبنی بر استقرار دوباره یک ناو هواپیمابر آمریکایی در شبه جزیره کره .در همین راستا رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که کره شمالی این پرتاب را یکشنبه بین ساعت 1.48 بامداد تا 1.58 بامداد انجام داد و موشک ها را از شهر ساحلی منوچون واقع در شرق کره شمالی ردیابی کرده است. در این بیانیه آمده که ارتش کره جنوبی موقعیت نظارتی اش را تقویت کرده و در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده آمادگی اش را حفظ کرده است.

معاون وزیر دفاع ژاپن نیز پرتاب این موشک ها را تایید کرد و گفت که فعالیت های آزمیشی کره شمالی غیر قابل قبول است زیرا صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می کند. به گفته او این سلاح ها می توانند موشک های بالستیک زیردریایی باشند. تلاش کره شمالی برای پرتاب موشک از زیردریایی، رخدادی نگران کننده برای رقبای این کشور محسوب می شود زیرا تشخیص اینگونه پرتاب ها از قبل دشوارتر است. گمان می رود کره شمالی آخرین بار در ماه می از یک زیردریایی این آزمایش را انجام داده است.ساعاتی قبل از پرتاب موشک ها، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که این کشور و ایالات متحده در حال برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک با حضور ناوهواپیمابر رونالد ریگان در مناطق اطراف ژاپن هستند. وزارت دفاع ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد: در میانه فضای امنیتی و پر تنش حاکم بر اطراف ژاپن، بالاخص در شرایطی که این کشور درگیر موشک پراکنی های پیویانگ قرار دارد، نیروهای دفاعی ژاپن و نیروهای مسلح ایالات متحده در حال برگزاری یک رزمایش دوجانبه هستند. این رزمایش مشترک که در جریان آن یک ناوشکن ژاپنی نیز در آن حضور دارد، از اول اکتبر آغاز شده است. فعلا زمان پایان آن اعلام نشده است.

دوره تازه حملات خونین در کرانه باختری

مقام های فلسطینی اعلام کردند که در جریان آخرین رویارویی که سال 2022 را به مرگبارترین سال خشونت در اراضی اشغالی در نزدیک به یک دهه اخیر تبدیل کرد، سربازان اسرائیلی در جریان حمله نظامی به اردوگاه آوارگان جنین واقع در کرانه باختری دو فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. به نوشته خبرگزاری الجزیره به نقل از وفا، هر دو نوجوان هفده ساله بودند.وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که به واسطه حمله اسرائیلی ها حداقل 11 نفر دیگر مجروح شدند که حال سه نفر آنها وخیم اعلام شده است.به گفته مقام های فلسطینی سربازان اوایل روز شنبه وارد اردوگاه شدند و خانه ای را محاصره کردند. در ویدئوی منتشر شده در شبکه های مجلزی نیز شاهد تبادل اتش هستیم. جهاد اسلامی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هراندازه اشغال گران جنایت های بیشتری مرتکب شوند، مقاومت سخت تر خواهد شد.

اسرائیل در ماه های اخیر بعد از یک رشته حملات مرگبار علیه فلسطینی ها، حملات به اردوگاه ها را آغاز کرده و مدعی است که از این اردوگاه ها به عنوان پایگاه مقاومت مبارزان فلسطینی استفاده می شود.ناظران می گویند جنین پر تنش است. یکی از آنها به الجزیره گفته که امروز درباره 114 فلسطینی می گوییم که از ابتدای سال میلادی تا به امروز در کرانه باختری توسط اسرائیلی ها کشته شده اند که یک سوم آنها ساکن جنین بودند.فعلا گفته می شود در میان مجروحان یم مرد و دخترش هم قرار دارند، ناظران گفته اند که خودروی ارتش اسرائیل از روی آنها رد شده است آن هم زمانی که هر دو در مقابل خانه خود در اردوگاه ایستاده بودند.

متحدان ترامپ در دادگاه

دادستان جورجیا که درباره این مقوله که آیا دونالد ترامپ و دیگران به شکلی غیر قانونی در انتخابات 2020 دخالت کردند یا نه تحقیق می کند، با هدف وادار کردن گروهی از متحدان ترامپ از جمله نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، مدارکی را ارائه کرد. فانی ویلیس، دادستان ناحیه فولتون دادخواست هایی را در اختیار دادگاه قرار داد تا به واسطه شان گینگریج  و فلین و همچنین اریک هرشمان وکیل پیشین کاخ سفید و دیگران در ماه آینده در برابر هیئت منصفه بزرگ ویژه ای که برای کمک به تحقیقات، تعریف می شود، شهادت دهند. این سه در کنار گروه دیگری از متحدان و مشاوران برجسته ترامپ تعریف شدند که برای شهادت در باب این تحقیقات فراخوانده شده اند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک  وکیل ترامپ که گفته شده ممکن است در این تحقیقات با اتهام های جنایی روبرو شود، در ماه اوت شهادت داد.  لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی خواسته تا دادگاه تجدید نظر فدرال درباره احضاریه اش بررسی های لازم انجام شود. فعلا چهره هایی که برای شهادت قرار است حاضر شوند، سکوت اختیار کردند. گینگریج سوال ها را به وکیل خود ارجاع داد و از هرگونه اظهار نظری خودداری کرد. هرشمان نیز هیچ گفتگویی را قبول نکرده است.

کارزار مقابله با الشباب کلید خورد

دولت سومالی اعلام کرده است که سازمان های رسانه ای را که برای گروه تروریستی الشباب تبلیغاتی را انجام می دهند، سرکوب خواهد کرد. دولت همچنین هشدار داده است که متخلفان مجازات خواهند شد. نیروهای مسلح سومالی با حمایت شبه نظامیان محلی و متحدان بین المللی، کارزار تهاجمی را علیه گروه وابسته با القاعده به راه انداخته اند.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، عبدالرحمن یوسف، معاون وزیر اطلاعات، فرهنگ و گردشگری گفت: من می خواهم به رسانه های سومالی و به طور کلی به همه مردم سومالی اطلاع دهم که همه پوشش های تبلیغاتی مرتبط با الشباب از جمله اقدام های تروریستی این گروه و ایدئولوژی شان را به عنوان جنایت قابل مجازات لحاظ می کنیم. او به خبرنگاران گفت دولت سومالی به طور کامل هرگونه پوشش مرتبط با ایدئولوژی تروریستی و اقدام های ارعاب کننده الشباب را ممنوع می کند.یوسف گفت که دولت همچنین عملیات سایبری را علیه حساب های تروریستی در رسانه های اجتماعی آغاز کرده و بیش از 40 حساب فیس بوک و توئیتر را به حالت تعلیق درآورده است. رئیس جمهور منتخب سومالی متعهد شده است که این گروه تروریستی را در هم بشکند. ماه اوت، نظامیان الشباب در یک محاصره مرگبار 30 ساعته هتلی که منجر به کشته شدن 21 نفر شد، با سلاح و بمب حهدف قرار داد. این گروه مسلح در سال 2011 توسط اتحادیه آفریقا از موگادیشو بیرون رانده شد.

نخستین دیدار طالبان و آمریکا در دوحه

خبرگزاری سی ان ان نوشت که مقام های ارشد دولت بایدن برای نخستین بار بعد از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده با هیاتی از طالبان دیدار داشتند. این خبرگزاری با استناد به اظهارات دو مقام آمریکایی نوشت: این نخستین دیدار رودروی مقام های ارشد دولت بایدن است. گفته می شود، معاون رئیس سیا و یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که مسئول امور افغانستان است در این نشست که در دوحه قطر برگزار شد، حضور داشتند. در مقابل عبدالحق واثق، رئیس استخبارات طالبان از جمله کسانی بودکه نامش در هیأت طالبان ثبت شده است.

آمریکا کم تر از دو ماه پیش با حمله پهپادی به محل استقرار ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در محل سکونتش کشت. بعد از این رخداد، آمریکا طالبان را به واسطه میزبانی از رهبر القاعده به چالش کشید و گفت که این مقوله نقض توافق دوحه محسوب می شود. برمبنای این توافق، طالبان متعهد بود تا در صورت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان  به مامن گروه های تروریستی تبدیل نشود. با این همه آنگونه که سی ان ان نوشته مقام های آمریکایی از زمان این حمله پهپادی تعامل هایی را با اعضای طالبان داشتند؛ تعاملاتی که موجب آزادی یکی از شهروندان آمریکایی به نام مارک فریکس شد. اما دیدار رودرویی میان طرفین انجام نشد بود. حالا به نوشته این خبرگزاری دیوید کوهن، معاون رئیس سیا و رئیس استخبارات طالبان در جلسه روز شنبه نشان‌دهنده تأکید طرف آمریکایی بر مبارزه با تروریسم است. کاخ سفید چند هفته پیش، همکاری با طالبان برای مبارزه با تروریسم را یک رویداد در حال پیشرفت توصیف کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید