سردرگمی اصولگرایان در برابر برخورد با حوادث اخیر/ گفت‌وگو یا خشونت؟

کدخبر: ۵۲۶۴۵۳
اقتصادنیوز: حوادث و اعتراضات این روزهای کشور در جبهه اصولگرایی با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. واکنش‌هایی از جنس مدارا و گفت‌وگو با معترضان و لزوم عذرخواهی از مردم، تا لزوم برخورد سخت با آنهایی که این روزها بنا بر تحلیل‌های موجود برای بیان مطالبات‌شان دست به اعتراضات خیابانی زده‌اند.
سردرگمی اصولگرایان در برابر برخورد با حوادث اخیر/ گفت‌وگو یا خشونت؟
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:اعتراضاتی که از روز جمعه ۲۴شهریور ماه با درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ساله اهل سقز پس از بازداشت ازسوی گشت ارشاد و به کما رفتنش کلید خورد و همچنان خاموش نشده است. در این میان هر چند طی روزهای نخستین این ناآرامی‌ها، بسیاری از لزوم صبر و تحمل مردم تا اعلام نتیجه فوت مهسا از سوی پزشکی‌قانونی سخن می‌گفتند، اما ادامه اعتراضاتی که بنا به گفته مقامات، جوانان و به عبارتی دهه هشتادی‌ها تشکیل‌دهنده جمعیت اصلی آن هستند و شعارهای‌شان بیان‌کننده مطالبات آنهاست، بسیاری از چهره‌های سیاسی اصولگرا و حتی رسانه‌های این جریان را به سمت و سوی گفت‌وگو و لزوم تغییر و اصلاح در برخی روش‌ها پیش برد. هرچند برخی از سکانداران این جریان همچنان طرفدار برخورد سخت با مطالبات جمعیت معترض هستند.

اصولگرایان طرفدار گفت وگو چه می‌گویند؟

سایت الف که یکی از سایت‌های مهم جریان اصولگرایی است و احمد توکلی یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های اصولگرا مدت‌ها سکان هدایت آن را در دست داشت، روز جمعه در گزارشی از نظرات برگزیده مخاطبان الف، بخش‌هایی از کامنت‌های کاربران این سایت را منتشر کرد که در قریب به اتفاق آنها خواستار اصلاح روش‌ها شده بودند. «بعد از درگذشت مهسا امینی یکی از مسوولان باید عذرخواهی می‌کرد، راه قانونی برای اعتراض وجود ندارد، نهادهای فرهنگی در زمینه حجاب کم‌کاری کرده‌اند، مقصر اصلی گشت ارشاد بود که با حرکت اشتباه کلی خسارت به مملکت زد، توی ایران مهم نیست چند نفر با حجاب اجباری مخالفند، از نظر مسوولان حجاب یک موضوع ناموسی هست هنوز که هنوزه توی این چهل سال هیچ مسوولی جرات نکرده در تریبون رسمی در مورد آزادی حجاب صحبت کند، یه بار هم که شده یه مدت به معترضین گیر ندین و پیگیر اصلاح باشید، آیا اعتراض در پیشگاه دوستان جایگاهی هم دارد؟» تنها بخشی از نظرکاربرانی است که الف آنها را منتشر کرده است.

الف روز گذشته نیز در مطلب دیگری با عنوان «عیار دلسوزی برای انقلاب» چنین نتیجه‌گیری کرده است: «نگاه به علل و از بین بردن ریشه‌ها و علت‌ها در میدان و کارزاری که پر از هیجان و خشم و گفتار و کردار غیر‌عقلانی است لازمه هر نوع رفتار و گفتار عقلانی است.»

ازسوی دیگر سایت فردا یکی دیگر از سایت‌های منتسب به اصولگرایان که بر پوشش اخبار اصولگرایان منتقد و برخی اصلاح‌طلبان معتدل تمرکز دارد و منتسب به قالیباف است نیز روز گذشته دو مطلب در صفحه اول خود منتشر کرده است که در یکی از آنها محمدحسن آصفری، نماینده مجلس از پیگیری اجرایی‌شدن اصل ۲۷ قانون اساسی در مجلس خبر می‌دهد و در دیگری در گفت‌وگو با ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس اصولگرا ریشه نارضایتی‌ها و اعتراضات اخیر را عدم پاسخگویی به نیازهای اقتصادی مردم می‌داند که باید برای آن فکری کرد.

خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته گفت‌وگویی با علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا انجام داد که وی در بخشی از آن از آسیب خوردن اعتماد مردم در گذشته سخن گفته و می‌گوید: با یک خبر و یک اطلاع‌رسانی نمی‌توان اعتماد را به مردم بازگرداند.

سعیدی همچنین با اشاره به مناظره‌هایی که اوایل انقلاب در تلویزیون با حضور چهره‌های مختلف از گروه‌های فکری و سیاسی متفاوت برگزار می‌شد از لزوم احیای گفت‌وگو و مناظرات سخن گفت. سعیدی در ادامه از رئیس‌جمهور، قوه‌قضائیه، مجلس و صدا‌و‌سیما خواست تا در راستای تحقق اعتراضات مسالمت‌آمیز گام‌های جدی و عملی بردارند. سایت فرارو نیز که به نوعی به جریان قالیباف تعلق دارد نیز روز گذشته در مطلبی با عنوان «چرا جامعه «دو قطبی» شد؟» نوشت: «دو قطبی شدن جامعه ایران مساله جدیدی نیست. سوال اصلی این است که چه عواملی در این دو قطبی شدن نقش داشته‌اند و چرا جامعه ایران را به این وضعیت کشانده‌اند؟»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید