در پی تصمیم دولت محلی برای جدایی از انگلیس؛

لحن اسکاتلند با انگلیس تغییر کرد

کدخبر: ۵۲۶۶۸۱
اقتصادنیوز: سروزیر اسکاتلند با اشاره به اینکه هفته آینده نخستین سند درباره ضرورت استقلال اقتصادی اسکاتلند را منتشر خواهد کرد، گفت: اسکاتلند خواهان بازگشت به اتحادیه اروپاست.
لحن اسکاتلند با انگلیس تغییر کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سروزیر اسکاتلند با تاکید بر تصمیم قطعی دولت محلی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه تصریح کرد که جدایی از انگلیس در بحبوحه مشکلات اقتصادی و سیاسی لندن امری حیاتی است.

نیکلا استرجن که با مخالفت لندن برای برگزاری همه‌پرسی جدایی این منطقه مواجه است روز دوشنبه با ایراد سخنانی در کنفرانس سالانه حزب تجزیه طلب ملی اسکاتلند در ابردین تصریح کرد که حتی اگر دادگاه هم با دولت محلی مخالفت کند از تلاش برای تحقق استقلال این منطقه دست برنمی‌دارد.

وی پیشنهاد کرد که در صورت رای مخالف دادگاه، از انتخابات پارلمانی آتی به عنوان یک همه پرسی عملی در این مورد استفاده خواهد کرد. سروزیر اسکاتلند توضیح داد که این انتخابات ما را با یک انتخاب بسیار ساده مواجه می‌کند: اینکه مردم درباره استقلال از انگلیس تصمیم‌گیری کنند یا از دموکراسی اسکاتلند دست بکشیم. «من در مورد شما نمی دانم، اما شخصا از دموکراسی اسکاتلند دست نخواهم کشید.»

وی اضافه کرد که در حال حاضر، چگونگی تضمین استقلال اسکاتلند در دست قضات است، «اما این وظیفه ماست که درباره ضرورت این مساله پاسخ دهیم. » استرجن در این زمینه به اوضاع آشفته اقتصادی انگلیس اشاره کرد و برنامه اقتصادی نخست وزیر انگلیس را بی‌رحمانه توصیف کرد.  او گفت که توجیه نخست وزیر انگلیس برای ارائه اصلاحات اقتصادی، حرکت کشور به سمت رشد است. «اما اجازه دهید به شما بگویم که چه نوع رشدی در انتظار کشور خواهد بود. رشد شکاف بین فقیر و غنی، رشد نرخ فقر، افزایش فشار بر سیستم بهداشت و سایر خدمات عمومی. با این وضع، انزجار و اعتراضات عمومی افزایش می یابد.»
سروزیر اسکاتلند اعلام کرد که هفته آینده نخستین سند درباره ضرورت استقلال اقتصادی اسکاتلند را منتشر خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه اسکاتلند خواهان بازگشت به اتحادیه اروپاست، وعده برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند در ۱۹ اکتبر سال آینده  (۲۷ مهر ۱۴۰۲) را تکرار کرد.
نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رأی دادند.

مقامات دولت مرکزی (لندن) تاکید دارند که نتیجه این همه‌پرسی برای پذیرش یک نسل کفایت می‌کند. با این حال استرجن و حامیان برگزاری همه‌پرسی دوباره  در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که درصد بیشتری از مردم انگلیس بر خلاف ادوار گذشته و دیدگاه دولت مرکزی، با استقلال اسکاتلند مخالفتی ندارند. یافته‌های یک موسسه افکار سنجی نشان می‌دهد که فقط ۲۰ درصد مردم انگلیس شدیدا با خروج اسکاتلند مخالفند و این مساله پایه‌های مقاومت دولت مرکزی را سست کرده است.

استرجن پیشتر هشدار داده بود که در همه پرسی استقلال اسکاتلند، بحث بر سر زمان برگزاری آن است نه اصل برگزاری. او خطاب به مقامات لندن گفته که مانع اراده مردم این منطقه برای جدایی از انگلیس نشوند. رهبر حزب ملی اسکاتلند تصریح کرده است: تنها مردم اسکاتلند هستند که می‌توانند درباره آینده این منطقه تصمیم گیری کنند و هیچ سیاستمداری از وستمینستر (پارلمان انگلیس) حق ندارد سد راه آن‌ها شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید