تصمیم جدید اوپک، سیاست بایدن را تغییر داد/ بازنگری در روابط آمریکا و عربستان

کدخبر: ۵۲۶۸۷۴
اقتصادنیوز: سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که مناسبات واشنگتن- ریاض در آینده چگونه باید باشد.
تصمیم جدید اوپک، سیاست بایدن را تغییر داد/ بازنگری در روابط آمریکا و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز، کربی گفت که بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان است.

کربی در مصاحبه ای که سی ان ان با وی انجام داد افزود: تصور می کنم رئیس جمهوری خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.

وی اضافه کرد: مطمئنا با توجه به تصمیم اوپک، من فکر می کنم که وی در این موقعیت قرار دارد.

کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود: فکر می کنم که وی مایل است بلافاصله این مذاکرات را آغاز کند. فکر نمی کند این چیزی باشد که باید برای مدت طولانی تری منتظر ماند.

کربی گفت که این موضوع صرفا به جنگ در اوکراین مربوط نمی شود، بلکه به منافع امنیت ملی ایالات متحده ربط دارد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

 این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.  

تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.

پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید