بایدن:

پوتین اشتباه محاسباتی کرد

کدخبر: ۵۲۶۹۴۳
اقتصادنیوز: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت، ولادیمیر پوتین یک سیاستمدار معمولاً منطقی است اما دورنمای اشغال اوکراین را اشتباه ارزیابی کرده است.
پوتین اشتباه محاسباتی کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا  از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب در مصاحبه با سی ان ان افزود، آمریکا به دنبال این است که قبل از اینکه روسیه به سلاح‌های کشتار جمعی متوسل شود، از آتش نبرد اوکراین و روسیه کاسته شود.

بایدن اظهار داشت: «من فکر می‌کنم ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه بازیگری منطقی است اما به طور قابل توجهی اشتباه محاسباتی کرده است.»

وی  هفته گذشته با اظهار نظرهای غیر معمول در مورد خطرات ناشی از تهدیدات پوتین برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به منظور تسلط بر بخش‌هایی از اوکراین، هشدار داد که جهان در معرض خطر آخرالزمان قرار دارد.

بایدن تصریح کرد، اگرچه معتقد است پوتین منطقی است، اما به شدت اوکراینی‌ها را دست کم گرفته است.

وی افزود، « او فکر می‌کرد که قرار است با آغوش باز از او استقبال شود، ولی اشتباه می‌کرد.»

بایدن گفت و گو با سی ان ان  را ساعاتی پس از شرکت در نشست مجازی‌ اعضای گروه ۷ کشور صنعتی که زلنسکی درآن در مورد نیاز به تشدید تلاش‌ها به منظور «ایجاد سپر هوایی برای اوکراین» در میان حملات پهپادها و موشک‌های کروز روسیه صحبت کرد، انجام داد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه مدعی شد که نیروهایش نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را در ضد حمله‌ای که اواخر ماه گذشته آغاز شد، بازپس گرفته‌اند.

وزارت دفاع اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه با بمباران گسترده پاسخ تلافی جویانه‌ای داده است و برای اولین بار در چند ماه گذشته کی‌یف پایتخت اوکراین و همچنین شهرهای دیگر در سراسر این کشور را هدف قرار داده است.

واشنگتن دوشنبه متعهد شد که محموله‌های پدافند هوایی به اوکراین را افزایش دهد. همزمان آلمان قول داده اولین سپر موشکی Iris-T را «در روزهای آینده» به ارتش اوکراین تحویل دهد؛ سامانه ای که گفته می‌شود قادر به محافظت از یک شهر است. در همین حال، در تلاش است اعضای سازمان ملل را برای تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت الحاق مناطق اوکراین توسط مسکو متقاعد کند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: "ما معتقدیم زمان بی طرفی مدت‌هاست که گذشته است. در چنین شرایطی چیزی به نام بی طرفی وجود ندارد. "

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید