واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

کدخبر: ۵۲۷۰۸۶
​اقتصادنیوز: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: تامین تسلیحات به روسیه در شرایط فعلی با مشارکت در تجاوز به اوکراین برابر است.
 واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پیتر استانو روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: ما با نگرانی جدی گزارش‌های فزاینده درباره دست داشتن پهپادهای تولیدی ایران در تجاوز روسیه به اوکراین را مورد توجه قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به دقت این موضوع را زیر نظر دارند مدعی شد که در صورت تایید گزارش‌ها، «چنین اقداماتی عواقب جدی خواهد داشت.»
استانو اضافه کرد که اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد که در حمایت از تجاوز روسیه خودداری کنند. زیرا این جنگ یک اقدام غیرقانونی است که منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی را نقض می‌کند.

خرسندی کیهان از عملکرد پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین!

این مقام اروپایی ادعا کرد: تامین تسلیحات به روسیه در شرایط فعلی با مشارکت در تجاوز به اوکراین برابر است و شریک جرم و جنایاتی محسوب می‌شود که روسیه در این جنگ غیرقانونی و ناموجه مرتکب می شود.
او گفت که این موضوع در ماه جولای توسط شرکای اتحادیه اروپا در واشنگتن نیز مطرح شد.

ادعای روزنامه آمریکایی در باره خسارت پهپادهای ایرانی به ارتش اوکراین

چندی است که برخی اخبار تایید نشده‌ از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقام های ایرانی رد شده است. اوکراین و ایالات متحده آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کرده اند. 
در همین زمینه وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.» 
اوکراین همچنین اقدام به ابطال استوارنامه سفیر ایران در این کشور و کاهش پرسنل دیپلماتیک ایران کرد که این اقدام دولت اوکراین واکنش ایران را به همراه داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه دوم مهر ماه ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خواند و از اقدام متناسب ایران در این زمینه خبر داد.
ناصر کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن راتأیید نمی‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

کنعانی تاکید کرد: در این راستا، طی ماههای گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.
در همین پیوند حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز پانزدهم مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید