دهن کجی عربستان به هشدار آمریکایی‌ها/ وال استریت ژورنال افشاگری کرد

کدخبر: ۵۲۷۰۹۳
​اقتصادنیوز: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان به جای توجه به هشدار مقام های آمریکا، به متحدان اوپک برای تایید کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت، رو آورد.
دهن کجی عربستان به هشدار آمریکایی‌ها/ وال استریت ژورنال افشاگری کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، منابع آگاه به این نشریه آمریکایی گفتند که چند روز پیش از کاهش تولید نفت توسط اوپک و متحدانش از جمله روسیه، مقام‌های آمریکایی از همتایان خود در عربستان و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس خواسته بودند تا تصمیم را برای یک ماه دیگر به تاخیر بیاندازند.

این اشخاص در ادامه افزودند که مقام‌های آمریکایی به رهبران سعودی هشدار دادند که کاهش تولید را به عنوان انتخاب صریح ریاض برای طرفداری از روسیه در جنگ اوکراین در نظر می‌گیرند و این اقدام حمایت واشنگتن از پادشاهی عربستان را تضعیف خواهد کرد.

آمریکا شمشیر خود را برای عربستان از رو بست

به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های سعودی درخواست‌ آمریکایی ها را نادیده گرفته و آن را یک ترفند سیاسی دانستند که از سوی دولت جو بایدن برای جلوگیری از اخبار بد پیش از انتخابات میاندوره‌ای است. قیمت‌های بالای گاز و تورم محورهای اصلی در رقابت‌های انتخابات کنگره آمریکا است. 

تصمیم جدید اوپک، سیاست بایدن را تغییر داد/ بازنگری در روابط آمریکا و عربستان

منابع آگاه این روزنامه تصریح کردند که عربستان به جای توجه به هشدار مقام های آمریکا، به متحدان اوپک برای تایید کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت، رو آورد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا استدلال عربستان در مورد اینکه تلاش‌های دولت بایدن ناشی از محاسبات سیاسی بوده را رد کرد و گفت: ارتباط دادن این مساله به انتخابات آمریکا قطعا اشتباه است. مساله درباره تاثیر این تصمیم کوته بینانه بر اقتصاد جهانی است.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی تحلیل عربستان درباره اینکه قیمت نفت در حال سقوط است را زیر سوال برد و از آنها خواسته بودند تا صبر کنند و ببینند چطور بازار واکنش نشان می‌دهد. آمریکایی ها به همتایان سعودی خود گفتند که اگر قیمت سقوط کند اوپک پلاس می‌تواند هر زمان نیاز داشت واکنش نشان دهد. 

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی واشنگتن روز سه‌شنبه گفت که رییس جمهور بایدن باور دارد آمریکا باید در روابط با عربستان سعودی در پرتو تصمیم اوپک پلاس بازنگری کند.

از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان اظهار کرد که تصمیم اوپک پلاس کاملا اقتصادی بوده و هیچ ابعاد سیاسی نداشته است. وی افزود که این اتحاد به دنبال ثبات بازارهای انرژی و پیشبرد منافع تولیدکنندگان و مشتریان است.

وزیر خارجه سعودی همچنین مدعی شد که روابط با آمریکا پایدار و راهبردی است و همکاری نظامی بین دو کشور منجر به صلح و ثبات در منطقه شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید