عبداللطیف رشید کیست؟+سوابق

کدخبر: ۵۲۷۳۴۸
اقتصادنیوز: مسیر سیاسی زندگی عبداللطیف رشید در دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز شد که وی ابتدا به حزب دموکرات کردستان پیوست
عبداللطیف رشید کیست؟+سوابق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «عبداللطیف جمال رشید» امروز پنجشنبه با رأی نمایندگان پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد. او در دهم آگوست سال ۱۹۴۴ در شهر سلیمانیه عراق به دنیا آمد.

می توان گفت که عبداللطیف رشید یکی از اعضای تأثیرگذار اتحادیه میهنی کردستان است. او سابقه مشارکت در اقدامات مبارزاتی در زمان حکمرانی رژیم صدام معدوم را نیز در پرونده خود دارد و از کسانی است که در دوران صدام، با رژیم وی مبارزه کرده است.

او دوره تحصیلی لیسانس خود را در رشته مهندسی در دانشگاه لیورپول گذراند و با بورسیه مؤسسه «گالوست گلبنکیان» در دانشگاه منچستر فوق لیسانس گرفت و با بورسیه مؤسسه «رابرت ناکس» نیز دکترا را در همان دانشگاه گذراند و همزمان انجمن دانشجویان کرد در اروپا را رهبری می‌کرد.

مسیر سیاسی زندگی عبداللطیف رشید در دهه شصت قرن گذشته میلادی آغاز شد که وی ابتدا به حزب دموکرات کردستان پیوست و پس از مدتی به اتحادیه میهنی کردستان پیوست. رشید در چندین نشست و کنفرانس مخالفان صدام معدوم تا زمانی سرنگونی رژیم بعثی در سال ۲۰۰۳ مشارکت داشت.

عبداللطیف رشید از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ در دانشگاه سلیمانیه تدریس می‌کرد. از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ در قالب شرکت «ویلیام هالکرو» برای توسعه و طراحی تأسیسات آبی عربستان مشغول به فعالیت شد. او همچنین در سودان، یمن و کویت نیز در پروژه‌های کشاورزی فعالیت کرده است.

رشید پس از سال ۲۰۰۳ یعنی سال سرنگونی رژیم صدام معدوم حضور سیاسی تاثیرگذاری داشت. وی سابقه تدریس در دانشگاه سلیمانیه عراق را هم دارد.

وی از سپتامبر ۲۰۰۳ تا دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت وزارت منابع آبی دولت عراق را در کابینه نوری المالکی برعهده داشت. او از دسامبر ۲۰۱۰ تا کنون مشاور برهم صالح رئیس جمهور کنونی عراق است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی، ملا بختیار و عبداللطیف رشید را برای تصدی ریاست جمهوری این کشور نامزد کرد.

نکته جالب درباره عبداللطیف رشید ۷۴ ساله این است که وی باجناق مرحوم جلال طالبانی اولین رئیس جمهور منتخب پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید